Debaty Kolej jest dla ludzi Przewozy towarowe Wiadomości

Prezes Warsewicz: “Chcemy być globalnym liderem w obszarze Trójmorza”

Prezes Warsewicz: “Chcemy być globalnym liderem w obszarze Trójmorza” Fot. NaKolei.pl

PKP CARGO stanowi istotny element ukierunkowania Grupy PKP także pod klienta biznesowego. Obecna sytuacja na rynku przewozów towarowych daje spółce szerokie perspektywy. PKP CARGO w najbliższej przyszłości pretenduje do roli lidera na towarowych trasach m.in. Trójmorza- powiedział podczas I Kongresu Rozwoju Kolei Czesław Warsewicz, prezes Zarządu PKP CARGO.

Prezes Warsewicz wspomniał o współpracy z kolejami z Litwy, Włoch i państw Grupy Wyszehradzkiej.

Chcemy być globalnym liderem w obszarze Trójmorza. Drugim celem jest bycie liderem w europejskiej części Nowego Jedwabnego Szlaku- zaznaczył Warsewicz.

I dodał:

Stajemy się liczącym się graczem globalnym w przewozach towarów, przechodzimy od przewoźnika kolejowego do operatora intermodalnego- stwierdził.

Czesław Warsewicz poinformował jednocześnie, że po 3 kwartałach Grupa PKP CARGO osiągnęła wynik neto 194 mld zł i EBIDTA 704 zł, a kilka lat temu były straty w wysokości ponad 300 mln zł.

Spółka odbudowała swój potencjał finansowy. Trzeba odbudować rynek, gdyż przez kilkanaście lat spółka straciła dużą część udziałów w rynku. Teraz PKP CARGO odpowiada za około 50% przewozów krajowych, to najmniejszy wskaźnik w porównaniu z kolejami z południa i zachodu Europy w ich państwach. Trzecim elementem rozwoju PKP CARGO jest ekspansja na rynku krajowym i międzynarodowym- powiedział prezes PKP CARGO.

Prezes Warsewicz podkreślił, że celem PKP CARGO jest oferowanie przewozów od drzwi do drzwi, czyli integrowanie przewozów kolejowych, drogowych, morskich i lotniczych. Jego zdaniem rynek transportu towarów nie zawsze jest polem walki pomiędzy tirami, a koleją.

To często jest pole do współpracy, ponieważ na końcu tego procesu jest klient i jego potrzeby – zaznaczył Warsewicz.

I dodał:

W pewnych obszarach kolej ma przewagę. Chodzi np. o dystans, jaki musi pokonać, oraz o masę produktów. Pamiętajmy też, że kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Trzeba mieć też na uwadze koszty alternatywne. Bo coś, co jest tańsze, nie zawsze jest dobre dla gospodarki – wyjaśniał Warsewicz.

Prezes PKP Cargo wyjaśnił również, że rozwój transportu kolejowego w Polsce zależy w największym stopniu od tempa rozwoju gospodarczego.

Decydenci muszą o tym pamiętać. Polska rozwija się w tempie 5 proc. rocznie. Jesteśmy największym producentem tego wzrostu. Wzrost produkcji, inwestycje w infrastrukturę, wymiana handlowa zwiększają zapotrzebowanie na przewóz – mówił prezes PKP CARGO.

Podczas I Kongresu Rozwoju Kolei ogłoszono laureatów konkursu dla startupów inNOWacje – #kolej2023“. Na konkurs wpłynęło 51 projektów, 10 zakwalifikowano do finału, a cztery zostały nagrodzone. PKP CARGO S.A. przyznały nagrodę w wysokości 50 tys. zł dla Viktio sp. z o.o.. za system ModPCar, który optymalizuje przemieszczanie wagonów ładownych i próżnych.

Ten system ma zapewnić efektywniejsze wykorzystanie taboru, a przez to i obniżenie kosztów przewozów- gratulował laureatom prezes Warsewicz.