Litwa ruszy w tym roku z układaniem torów na 10-kilometrowym odcinku Kolei Dużych Prędkości w ramach projektu Rail Baltica. Właśnie został ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy tego zadania.
Tory powstaną między miastami Šveicarija i Žeimiai w środkowej Litwie. Czas na zbudowanie dwutorowej linii jest krótki, ale Litwini wykonali już szereg prac. Ich system budowy polega na tym, że kolejarze wykonują prace przygotowawcze, w tym badania archeologiczne. Potem budują obiekty inżynieryjne i podbudowę trasy, a wykonawca torów „tylko” kończy zadanie.
Koleje litewskie kupiły też potrzebne materiały i zwiozły je na plac budowy. Na wykonawcę czeka ponad 82 tys. ton tłucznia, 30 tys. żelbetowych podkładów i 42 kilometry torów.
Biorąc pod uwagę postęp prac wykopaliskowych na odcinku Šveicarija–Žeimiai, pod koniec ubiegłego roku zakupiliśmy niezbędne materiały do budowy torów na tym odcinku i obecnie szukamy wykonawcy, który do końca tego roku zrealizuje prace związane z układaniem torów – powiedział Vytis Žalimas, dyrektor generalny LTG Infra, spółki zależnej Kolei Litewskich.
W tym roku LTG Infra zamierza ogłosić przetarg na wykonanie prac wykopaliskowych na dystansie 55,7 km. Chodzi o odcinki Kowno– Šveicarija i Remigoła (Ramygala) – Joniškėlis.
Całkowita długość magistrali kolejowej Rail Baltica w państwach bałtyckich wyniesie 870 km: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii.