19 września br. w Berlinie, w przeddzień rozpoczęcia targów InnoTrans, odbyło się spotkanie Europejskiego Komitetu Zarządzającego Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) oraz posiedzenie Komitetu Zarządzającego Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER) z udziałem przedstawicieli PKP S.A., prezesów europejskich kolei i władz wykonawczych UIC.
19 września w Berlinie odbyło posiedzenie Zarządu CER – organizacji, której wiceprzewodniczącym jest Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. Podczas spotkania przedstawicieli najważniejszych kolei reprezentowanych w CER, omówione zostały najistotniejsze zagadnienia związane z pracami organizacji, obecnymi inicjatywami stowarzyszenia oraz aktualna sytuacją sektora kolejowego w Europie. Reprezentanci kolei europejskich rozmawiali m.in. na tematy rewizji rozporządzenia sieci TEN-T (w tym rozszerzenia korytarzy TEN-T na Ukrainę), sytuacji europejskiego sektora kolejowego w kontekście wpływu pandemii COVID-19 oraz kryzysów geopolitycznych. Omówiono również kwestie budżetowe stowarzyszenia, a także zagadnienia organizacyjne, podkreślając, że rok 2023 może okazać się szczególne trudny dla sektora kolejowego (m.in. z uwagi na wzrost kosztów energii i pracy), co przełoży się na mniejsze przychody operatorów i zarządców infrastruktury.
Szczególne znaczenie miała dyskusja w sprawie priorytetów i planu prac CER na 2023 r., podczas której wymieniono konieczność przeciwdziałania zakłóceniom łańcuchów dostaw oraz problematykę przestrzeni mobilności danych. Ten ostatni temat pozostaje istotny z punktu widzenia prowadzonych rozmów na poziomie instytucji unijnych dotyczących kwestii biletowych. Znaczenie dla kolei ma w tym zakresie ma m.in. udostępnianie prostych, wiarygodnych i wyczerpujących informacji dotyczących rozkładów jazdy pociągów i cen.
W przeddzień spotkania z unijną komisarz ds. transportu, Adiną Vălean, Komitet Zarządzający CER omówił także aktualną sytuację sektora pod kątem kryzysu i wojny w Ukrainie. CER wspiera inicjatywy pozwalające angażować się w rozwijanie przepływów handlowych z Ukrainą, takie jak np. platforma kojarzeń Korytarzy Solidarności. Od początku kryzysu w Ukrainie Grupa PKP szczególnie aktywnie angażuje się w szereg działań m.in. przewozów humanitarnych, aby pomóc Europie
i Ukraińcom w radzeniu sobie z bezprecedensową sytuacją, jaka obecnie ma miejsce w Europie, co zostało również dostrzeżone przez uczestników spotkania.
Koleje europejskie solidarne z Ukrainą
Jednym z priorytetowych tematów dyskusji oraz podjętych decyzji przez Zarząd Regionu Europa było podtrzymanie solidarnego i jednogłośnego stanowiska Europy w sprawie decyzji dot. zawieszenia członkostwa 7 podmiotów z Rosji oraz Białorusi w organizacji UIC, podjętej w marcu br. przez Krzysztofa Mamińskiego, przewodniczącego UIC i prezesa zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. oraz François Davenne’a, dyrektora generalnego UIC.
Utrzymanie zawieszania członków z Rosji i Białorusi jest sprawą naszej wspólnej odpowiedzialności wobec organizacji UIC. Panowie Mamiński i Davenne wielokrotnie wyrazili przekonanie, że była to jedyna słuszna decyzja. Utrzymanie zawieszenia to także kwestia wizerunku organizacji, ale przede wszystkim jej wiarygodności. Nie można mieć żadnych wątpliwości, że jako europejska rodzina kolejowa musimy pozostać w tej sprawie – w duchu poszanowania wartości UIC – zjednoczeni i solidarni z Ukrainą – powiedział na spotkaniu Tomasz Lachowicz, dyrektor Przedstawicielstwa PKP w Belgii.
Decyzja kierownictwa UIC została dzisiaj jednogłośnie poparta przez cały zarząd Regionu Europa. Zdecydowany przekaz przedstawicieli PKP oraz kierownictwa UIC wyrażający potępienie agresji Rosji na Ukrainę, będącej naruszeniem podstawowych wartości, na których zbudowane są fundamenty organizacji UIC – ducha współpracy i wzajemnego wsparcia członków UIC w budowaniu silnej pozycji kolei na świecie – został jednogłośnie i solidarnie poparty przez europejskie koleje, członków regionu Europa, w tym m.in. szefów i przedstawicieli holdingów DB AG (Niemcy), SNCF (Francja), FSI (Włochy).
Zarząd omówi również kwestie przyszłego europejskiego budżetu UIC, z uwzględnieniem braku składek wyłączonych członków Rosji i Białorusi, wsparcia strategicznych kierunków rozwoju alternatywnych źródeł energii dla sektora kolejowego w Europie, w szczególności technologii wodorowych, wdrażania technologii automatycznych sprzęgów cyfrowych (DAC – Digital Automatic Coupling), a także zaangażowania UIC w pracach filaru systemowego Unijnego Partnerstwa B+R na rzecz kolei (EU-Rail Joint Undertaking) oraz szczytu klimatycznego COP-27.