PKP Intercity otworzyło oferty w przetargu na dzierżawę lokomotyw elektrycznych. Ponownie wpłynęła oferta od firmy, która nie tak dawno sprowadziła elektrowozy z Belgii.
To już druga próba PKP Intercity na dzierżawę elektrycznych lokomotyw. Po raz pierwszy przetarg ogłoszono w listopadzie 2022 roku, przewoźnik otrzymał jedną ofertę od firmy Seville Rail Rent, która od lat zajmuje się dzierżawą wagonów kolejowych, a w połowie 2022 roku firma sprowadziła kupione od Kolei Belgijskich lokomotywy HLE21. Seville Rail Rent sprowadziło co najmniej 12 takich jednostek (o numerach: 2115, 2122, 2123, 2131, 2139, 2142, 2146, 2147, 2149, 2152, 2154 i 2158) Belgijskie SNCB pozbywać się pojazdów zaczęło w 2014 roku, wraz z rozpoczęciem dostaw nowych lokomotyw Siemensa.
PKP Intercity za pierwszym razem odrzuciło ofertę firmy Seville Rail Rent tłumacząc, że była ona niezgodna z warunkami zamówienia. Prawdopodobnie lokomotywy nie przeszły procesu polonizacji, nie są dostosowane do eksploatacji w Polsce, nie są tym samym homologowane. Dla przykładu, SKPL w 2020 roku sprowadził z Holandii do Polski pierwsze pociągi DM90, które do dzisiaj nie zostały skierowane do obsługi regularnych połączeń, natomiast prawdopodobnie przewoźnik obecnie finiszuje testy pojazdów – więcej informacji. W przypadku SKPL proces ciągnie się od prawie trzech lat, a firma Seville Rail Rent pół roku po sprowadzeniu pojazdów do Polski oferuje, aby były one wykorzystywane do prowadzenia pociągów przy prędkości 160 km/h.
PKP Intercity po pierwszej nieudanej próbie nie poddało się i w styczniu br. przewoźnik ponowił przetarg. Tak samo jak poprzednio, przetarg został podzielony na 5 części:
- Część 1 – dzierżawa 2 lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej minimum 160 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania;
- Część 2 – dzierżawa 2 lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej minimum 160 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania;
- Część 3 – dzierżawa 2 lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej minimum 160 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania;
- Część 4 – dzierżawa 2 lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej minimum 125 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania;
- Część 5 – dzierżawa 2 lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej minimum 125 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania.
Dla każdej z powyższych części firma Seville Rail Rent Krzysztof Oziembłowski zaproponowała dostawę taboru za kwotę 5 012 077,80 zł brutto. Mieści się ona w szacunkach zamawiającego w zakresie części 1-3. W zakresie części 4-5 znacznie jej przekracza.
Co ciekawe, przy pierwszym przetargu, gdzie przedmiot zamówienia był taki sam, firma Seville Rail Rent określiła wartość oferty dla każdej pojedynczej części na kwotę 4 413 241,35 zł brutto. Czyli na przestrzeni kilku miesięcy oferta firmy sumarycznie dla całości przetargu „zdrożała” o blisko 3 mln zł.
Co trzeba zaznaczyć, szacunki PKP Intercity nie zmieniły się nawet o grosz względem poprzedniego przetargu. Wychodzi na to, że Seville Rail Rent znając budżet zamawiającego i spodziewając się, że zostanie on powtórzony zdecydował się podbić swoją ofertę. Jednak mimo wszystko raczej są znikome szanse, że tym razem PKP Intercity zmieni zdanie i uzna, że tym razem oferta spełnia warunki zamawiającego.
Przypomnijmy, że PKP Intercity wymagało, aby lokomotywy były przystosowane do prowadzenia pociągów pasażerskich na terenie Polski, zgodnie z posiadanymi przez wykonawcę dokumentami dopuszczającymi lokomotywy do eksploatacji. Ponadto wykonawca zobowiązany będzie do wykonywania wszystkich planowych czynności utrzymania przewidzianych dla lokomotyw oraz wystawiania dokumentacji potwierdzających ich realizację.
PKP Intercity chce wydzierżawić elektrowozy na okres 12 miesięcy. Szacunki IC wyglądają w następujący sposób:
- dla części 1: PKP Intercity chciało przeznaczyć kwotę 5 455 872,23 zł brutto
- dla części 2: 5 455 872,23 zł brutto
- części 3: 5 455 872,23 zł brutto
- części 4: 3 438 728,12 zł brutto
- części 5: 3 438 728,12 zł brutto.