Strona główna » Wiadomości » Tabor » Pomorskie rozważy uruchomienie dwunapędowych pojazdów na trasę do Helu. Podpisano umowę z Newagiem

Pomorskie rozważy uruchomienie dwunapędowych pojazdów na trasę do Helu. Podpisano umowę z Newagiem

Redakcja
Fot. Aleksander Olszak

Prawie 128 mln zł kosztować będą cztery dwunapędowe pociągi, które zakupi samorząd województwa pomorskiego. Napęd elektryczny i spalinowy pozwoli na łatwiejszą podróż i wyeliminuje przesiadki pomiędzy trasami elektryfikowanymi i tymi bez elektryfikacji.

Umowę podpisali podpisana 15 maja 2023 r. marszałkowie województwa pomorskiego Mieczysław Struk oraz Leszek Bonna oraz prezes firmy NEWAG Zbigniew Konieczek.

Kupujemy cztery tzw. pociągu hybrydowe. To składy, które mają napęd zarówno elektryczny, jak i spalinowy – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Taki napęd umożliwia obsługę jednym składem zarówno odcinka zelektryfikowanego jak i tego bez sieci trakcyjnej.

Będzie dużo wygodniej sprawniej, ale i korzystniej dla środowiska, ponieważ podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń – podkreśla marszałek.

Składy wyprodukuje polska firma NEWAG z Nowego Sącza. Cały kontrakt jest wart prawie 128 mln zł. W tej kwocie 65 mln zł stanowi dofinansowanie z Polskiego Ładu.

Jak będą wyglądać?

Pojazdy dwunapędowe będą wyposażone w klimatyzację i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo podróży zapewni monitoring. Na pokładzie działać będzie wi-fi i nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Ale to nie wszystko. Choć tego nie przewiduje umowa, w pomorskich „hybrydach” w przyszłości będzie można zamontować super-kondensatory, czyli urządzenia dzięki którym podczas ruszania z przystanku pociąg korzysta z energii wytworzonej przy hamowaniu.

Kiedy pojedziemy „hybrydami”?

Dwunapędowe pociągi na pomorskich szlakach kolejowych pojawią się już w drugiej połowie 2024 r. Zgodnie z umową na dostawę pierwszych dwóch pojazdów NEWAG ma 16 miesięcy od podpisania umowy a kolejne w 17 miesięcy. A na jakich trasach będzie można je spotkać?

– To przede wszystkim połączenia z Gdańska w kierunku Kartuz i Kościerzyny. Tam „hybryda” będzie idealna. Przypominam, że już niedługo kończymy elektryfikację linii PKM – dodaje marszałek Stuk.

Ale rozważane są również inne trasy np. na Półwysep Helski.

Podobne artykuły