PKP Intercity dysponuje 133 wagonami sypialnymi, blisko połowa z nich ma zostać sprzedana – przekazał Wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel.
Poseł Franciszek Sterczewski wystosował interpelację do Ministerstwa Infrastruktury, w której pyta o ilostan posiadanych wagonów sypialnych przez PKP Intercity. Ministerstwo przekazało, że zgodnie na stan z dnia 17 listopada 2022 roku, w parku taborowym PKP Intercity znajdują się:
- 133 wagony sypialne, z czego:
– 61 szt. jest sprawnych,
– 10 wagonów jest poddawanych okresowym naprawom,
– 62 wagony są przeznaczone do sprzedaży. - 49 wagonów z miejscami do leżenia, z czego:
– 21 szt. jest sprawnych,
– 3 wagony są w trakcie przeglądów okresowych,
– 25 wagonów jest przeznaczonych do sprzedaży.
A więc park taborowy PKP IC powinien uszczuplić się o połowę jeżeli chodzi zarówno o wagony sypialne, jak i kuszetki. Natomiast warto wskazać, że przewoźnik w ramach swojego największego przetargu na nowe wagony (chodzi o 300+150 wagonów – więcej informacji) planuje nabyć do 39 wagonów dzienno-nocnych (26 w podstawowym zamówieniu), które mają być w rzeczywistości kuszetkami – więcej o wagonach dzienno-nocnych.
W ramach realizowanej strategii inwestycyjnej z perspektywą do 2030 roku Spółka planuje zakupić, w ramach toczącego się obecnie postępowania przetargowego na dostawę 300 wagonów, 39 wagonów dzienno-nocnych, które w porze nocnej dzięki możliwości zmiany położenia siedzeń służyć będą jako wagony z miejscami do leżenia – stwierdził Wiceminister Infrastruktury, Andrzej Bittel.
Oczekiwane przez Spółkę dostawy nowych wagonów zakładane są na lata 2025-2030. Póki co nie było sygnałów, aby przewoźnik planował zakup nowych wagonów sypialnych.
W perspektywie najbliższych lat Spółka planuje utrzymanie oferty nocnej na stałym poziomie, a połączenia nocne będą nadal docierać m.in. do Szczecina, Wrocławia, Katowic, Krakowa, Warszawy, Trójmiasta oraz miejscowości turystycznych