O realizacji KPK, podpisanych umowach i działaniach infrastrukturalnych w Polsce – podsumowanie 2017 roku przez Andrzeja Bittela. wiceministra w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa dla portalu NaKolei.pl: Transport kolejowy w Polsce znajduje się w momencie przełomowym. Nadrabiamy wieloletnie zaniedbania na polskiej kolei. Realizowany jest, wart 66 mld zł, Krajowy Program Kolejowy. Podpisaliśmy ponad 900 umów z wykonawcami robót za ponad 20 mld zł. Dzięki podjętym przez MIB działaniom, przy wsparciu Ministra Finansów, powstanie najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od 40 lat. Spółka PKP SA zmodernizuje około 200 budynków dworcowych. Dzięki niedawno podpisanym umowom polskie zakłady wyremontują część taboru kolejowego. Dziś każdy, kto choć raz pojedzie pociągiem, zobaczy rozmiar i rozmach prowadzonych inwestycji.
Remontowane są wagony, tory dostosowywane do wyższych prędkości, budowane są nowe szlaki kolejowe. Wszystko po to, by podróżni bezpiecznie, komfortowo i punktualnie dojeżdżali na miejsce.
Chcemy doprowadzić do konsolidacji kolei na zdrowych zasadach w ramach Grupy PKP i w tym roku przystąpiliśmy do tych prac.
Realizacja programu Luxtorpeda 2.0
Realizujemy założenia programu Luxtorpeda 2.0., angażując przewoźników osobowych takich jak PKP IC. Strategia taborowa PKP IC wpisuje się w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Skraca się czas przejazdu i poprawiają warunki podróży. Poprawę odczują też przewoźnicy towarowi, bo chcemy podnosić prędkości handlowe.
Rozpoczęcie praktycznego wdrażania Wspólnego Biletu w postaci Pakietu Podróżnika oferowanego przez PKP Intercity SA, Przewozy Regionalne sp. z o.o., oraz PKP SKM w to najważniejsza tegoroczna zmiana dla pasażerów kolei. Dla przyszłości kolei w Polsce najważniejsze w tym roku było wznowienie dyskusji o Kolei Dużych Prędkości w Polsce w kontekście prowadzonych prac nad projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego i decyzji o przygotowaniu prac nad przepisami, które pozwolą podnieść prędkość na polskich torach do 250 km/h.
2017 r. to też wiele innych sygnałów świadczących o tym, że transport kolejowy nie tylko odrabia wieloletnie zaległości, ale zyskuje trwałe podstawy rozwoju.
W 2017 roku przedstawiliśmy wieloletni program utrzymaniowy, który zapewni 27 mld zł na inwestycje w zarządzenie infrastrukturą kolejową. Głównym celem programu jest wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju poprzez zahamowanie, a następnie odwrócenie tendencji spadkowej udziału transportu kolejowego w przewozach. Cel ten jest ukierunkowany na realizację działań w zakresie należytego utrzymania i remontów istniejącej sieci kolejowej.
2017 rok to czas przygotowania stabilnych podstaw rozwoju transportu kolejowego wpisanych w prace nad nową strategią rozwoju transportu w Polsce. Wiemy, że transport kolejowy potrzebuje wsparcia i stawiamy na kolej.