Infrastruktura Przewozy towarowe

Pociągi towarowe pojadą sprawniej ze Śląska do trójmiejskich portów

Pociągi towarowe pojadą sprawniej ze Śląska do trójmiejskich portów Fot. PKP PLK S.A.

Od czerwca pociągi znów jeżdżą na trasie między Częstochową a linią ze Śląska do portów nr 131. Zakończyły się zasadnicze prace na odcinku Częstochowa – Chorzew Siemkowice (nr 146). Pociągi kursują po nowych torach, mostach i wiaduktach.

Efektem projektu realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest zwiększenie możliwości kolejowych przewozów towarowych. Lepsze parametry linii, krótsza o ok. kwadrans jazda pociągów towarowych, pozwolą na szybszy i sprawniejszy przewóz większej ilości ładunków. Inwestycja wpłynie na wzrost efektywności transportu kolejowego, jako konkurencji dla innych środków transportu, stworzy impuls do rozwoju gospodarki w regionie, m.in. na pograniczu województw łódzkiego i śląskiego. Linia kolejowa Częstochowa – Chorzew Siemkowice (nr 146) stanowi połączenie między Częstochową a tzw. linią ze Śląska do portów nr 131 (Chorzów Batory – Tczew – Gdańsk – Gdynia).

Dla sprawnych przewozów przebudowano tory, mosty, sieć trakcyjną

Pociągi towarowe kursują już linią Częstochowa – Chorzew Siemkowice (nr 146) z prędkością do 60 km/h – prace torowe i sieciowe zakończyły się. Wymieniono prawie 50 km torów i sieci trakcyjnej. Zmodernizowano 45 obiektów inżynieryjnych, w tym stalowy, 66-metrowy most na Warcie w Ważnych Młynach. Sprawne przejazdy zimą zapewnią ogrzewane rozjazdy.

Dodatkowo, m.in. dla zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, budowane są 4 nowe nastawnie w stacjach Rząsawa, Cykarzew, Brzeźnica nad Wartą oraz Biała Pajęczańska. Po włączeniu nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym w grudniu 2020 roku, pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h. Prace objęły też 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie urządzenia przejazdowe będą aktywne po zakończeniu prac na nastawniach. Obecne zabezpieczenie i oznakowanie skrzyżowań kolejowo-drogowych zapewnia sprawny przejazd pociągów i bezpieczny ruch drogowy.

Projekt zakończy się w grudniu 2020 roku ze względu na rozszerzenie zakresu o budowę nowych nastawni wyposażonych w nowoczesne urządzenia komputerowe.

Projekt “Prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice” ma wartość 215 mln zł netto. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 179 mln zł.