Jest szansa na to, że w końcu będziemy mogli śledzić pociągi różnych przewoźników na podstawie danych z GPS na Portalu Pasażera. Warunkiem jest, że urządzenia GPS zostaną zamontowane w taborze przez przewoźników oraz, że udostępnią te dane Portalowi.
W ostatnim czasie coraz częściej mówi się o montażu urządzeń GPS w taborze kolejowym, dzięki któremu pasażerowie mogliby w czasie rzeczywistym śledzić położenie ich pociągu, którym mają podróżować. Obecnie zarówno Łódzka Kolej Aglomeracyjna, jak i Koleje Dolnośląskie posiadają opcję śledzenia pociągów „na żywo”, ale wyłącznie na swoich dedykowanych aplikacjach: „KD Go” oraz „ŁKA Infoportal”. Ponadto na początku roku POLREGIO złożyło wniosek o dofinansowanie nowego systemu cyfrowej sprzedaży biletów z możliwością śledzenia ruchu pociągów w czasie rzeczywistym – więcej informacji.
Śledzenie pociągów „na żywo” jest bardzo oczekiwane przez pasażerów. Natomiast bez wprowadzenia mapy ze zbiorczymi danymi GPS różnych przewoźników, rozwiązanie te nie będzie aż tak atrakcyjne. Tutaj z propozycją wychodzą PKP Polskie Linie Kolejowe.
Spółka [PKP Polskie Linie Kolejowe przyp. red.] jest zainteresowana pozyskiwaniem odczytów GPS od przewoźników kolejowych, aby wykorzystywać te dane do wyliczania prognozy czasu jazdy pociągu lub jego wizualizacji na mapie. Jednakże warunkiem koniecznym jest bieżące udostępnianie danych przez przewoźników kolejowych, którzy posiadają urządzenia GPS zamontowane na swoich pojazdach trakcyjnych – poinformował Wiceminister Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelację Posłanki Pauliny Matysiak.
Dotychczas na Portalu Pasażera funkcjonowała zakładka „Pociągi na mapie”, natomiast nie były to dane na żywo, a wyłącznie orientacyjna lokalizacja na podstawie informacji o punktualnym, bądź opóźnionym przyjeździe pociągu na stację/przystanek. Chociaż obecnie zakładka „Pociągi na mapie” została wyłączona.
Podjęliśmy decyzję o czasowym zawieszeniu prezentacji danych w zakładce „Pociągi na mapie”. Nadal dostępna będzie prezentacja trasy danego połączenia lub pociągu w zakładce „Trasa na mapie” w szczegółach połączenia – informuje Portal Pasażera.
W ostatnim czasie, w kryzysowych sytuacjach, gdzie dużo osób szukało informacji o opóźnieniach pociągów na Portalu Pasażera – wtedy serwery strony nie wytrzymywały i ostatecznie podróżni mogli jedynie zapoznać się z komunikatem: „Ta strona nie działa”. Tak było chociażby ostatnio, gdy kolej sparaliżowała awaria LCS-ów.
Decyzja [wyłączenia zakładki „Pociągi na mapie” przyp. red.] spowodowana jest koniecznością utrzymania na wysokim poziomie podstawowej funkcji Portalu, czyli prezentacji rozkładu jazdy pociągów oraz wyszukiwania połączeń – dodaje Portal Pasażera.