W ostatnich tygodniach Zarząd PKP CargoTabor, spółki zależnej PKP Cargo, podjął zaskakującą decyzję o wycofaniu wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego. Decyzja ta budzi uzasadnione wątpliwości, zwłaszcza w kontekście trudnej sytuacji finansowej spółki.
27 lipca PKP CargoTabor złożył wniosek do sądu o rozpoczęcie postępowania sanacyjnego oraz ogłoszenie upadłości. Sanacja miała być kluczowym elementem restrukturyzacji, mającym na celu przywrócenie spółce stabilności finansowej.
Zdaniem Zarządu PKP Cargotabor postępowanie sanacyjne pozwoli najpełniej zrealizować cele jej restrukturyzacji i doprowadzi do przywrócenia Spółce zależnej dobrej kondycji ekonomicznej
Jednak już 12 sierpnia, zaledwie dwa tygodnie później, spółka niespodziewanie wycofała swój wniosek. Zarząd PKP CargoTabor uzasadnił tę decyzję pozytywnym odbiorem rynku na usługi spółki oraz obawą o utrudnienia w pozyskiwaniu nowych kontrahentów, które mogłyby wyniknąć z ograniczeń narzuconych przez nadzorcę sądowego.
Pomiędzy terminem złożenia wniosku a jego wycofaniem w komunikacie giełdowym z 6 sierpnia br. Zarząd Spółki PKP CARGO S.A. poinformował, że otrzymał od spółki zależnej PKP CargoTabor Spółka z o.o. informację o postanowieniu Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy w Warszawie, XVIII Wydział Gospodarczy, w przedmiocie ustanowienia zabezpieczenia majątku Spółki zależnej poprzez wyznaczenie tymczasowego nadzorcy sądowego, którego funkcję będzie pełnił Marcin Mirosław Kubiczek.
Na stronie internetowej Kancelarii Marcina Kubiczeka czytamy: Kwalifikowany Doradca Restrukturyzacyjny, ekonomista, biegły z zakresu wyceny przedsiębiorstw i niewypłacalności, a także odpowiedzialności karnej menedżerów. Zaangażowany w różnych rolach w szereg postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych spółek z wielu branż. Doradza zarządom spółek giełdowych w zakresie zarządzania kryzysowego. Uczestniczył w inauguracyjnych pre-packach w Polsce; pełnił funkcję nadzorcy sądowego w pierwszym prawomocnie zatwierdzonym układzie w branży OZE. Doradza spółkom giełdowym w zakresie restrukturyzacji i niewypłacalności.
Co dalej z postępowaniem sanacyjnym?
Do całej sytuacji z wycofaniem wniosku odniósł się Przemysław Furmanek z kancelarii Lege Restrukturyzacje:
Dość niespodziewanie 12 sierpnia 2024 r. przekazano informację o złożonym oświadczeniu o cofnięciu wniosku o sanację co zarząd argumentuje pozytywnym odzewem rynku na usługi Spółki, które dotychczas świadczyła niemalże wyłącznie dla PKP Cargo i możliwymi utrudnieniami wynikającymi z faktu ograniczenia zarządu przez zarządcę w dalszym pozyskiwaniu kontrahentów. Jednocześnie był to ostatni dzwonek dla Spółki, żeby cofnąć wniosek, bo na tym etapie do otwarcia postępowania sanacyjnego nie wymaga to zgody Sądu i będzie skutkował umorzeniem postępowania o otwarcie postępowania sanacyjnego przez Sąd bez zgody wierzycieli. Sytuacja byłaby odmienna po otwarciu postępowania, bo wtedy umorzenie postępowania wymagałoby zgody również Rady Wierzycieli (organu reprezentującego ogół wierzycieli) – wyjaśnił Przemysław Furmanek z kancelarii Lege Restrukturyzacje.
Jednakże, decyzja o wycofaniu wniosku o sanację budzi kontrowersje. Sytuacja finansowa spółki raczej nie mogła ulec znaczącej poprawie w tak krótkim czasie. Zarząd PKP CargoTabor zapewnia, w odpowiedzi na pytania portalu Business Insider, że ich działania koncentrują się na stabilizacji finansowej i dalszym funkcjonowaniu spółki, m.in. poprzez intensywne negocjacje z kontrahentami oraz optymalizację zatrudnienia.
„Wszelkie czynności podejmowane przez zarząd nakierowane są wyłącznie na efektywne i oparte na przepisach obowiązującego prawa działania zmierzające do ustabilizowania sytuacji finansowej spółki oraz zmierzające do zapewnienia jej dalszego funkcjonowania, jako w pełni skutecznej i konkurencyjnej w branży świadczonych przez nią usług … Elementem tych działań, poza prowadzonymi intensywnie negocjacjami z kontrahentami, jest również zapowiedziana optymalizacja zatrudnienia i pozostawienie jak największej liczby miejsc pracy”.
Pomimo tych zapewnień, niejasne powody nagłego wycofania wniosku o sanację oraz dalsze kroki w postępowaniu restrukturyzacyjnym pozostawiają więcej pytań niż odpowiedzi. Sytuacja spółki, będąca częścią większego problemu finansowego grupy PKP Cargo, będzie uważnie obserwowana w nadchodzących miesiącach.