Działania Prawo i przetargi Przewozy towarowe Tabor Wiadomości

PKP Cargo z kompletem 20 najnowcześniejszych lokomotyw w Europie [ZDJĘCIA]

PKP Cargo z kompletem 20 najnowcześniejszych lokomotyw w Europie [ZDJĘCIA] Fot. Siemens Mobility

PKP Cargo – największy kolejowy operator towarowy w Polsce i drugi w Europie -odebrał ostatnie 2 lokomotywy Vectron MS produkcji Siemens Mobility. To najnowocześniejsze w Europie pojazdy mogące przekraczać kolejowe granice bez zatrzymania. Łącznie flota PKP CARGO liczy 20 takich wielosystemowych lokomotyw.

Vectrony to najnowocześniejsze na rynku europejskim, uniwersalne lokomotywy, o modułowej konstrukcji, umożliwiającej łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach i różnych warunkach eksploatacyjnych. Lokomotywa powstawała z myślą o realizacji różnorodnych zadań przewozowych. Podstawowym założeniem była wydajność i opłacalność wykonywania zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i transgranicznym, zarówno pasażerskim jak i towarowym w Europie.

We wrześniu 2015 r. PKP CARGO kupiło 15 lokomotyw Vectron MS z prawem do zakupu kolejnych 5 pojazdów. Na początku 2019 r. firma zdecydowała się skorzystać z tej przedłużonej opcji. Pierwsze trzy pojazdy trafiły do przewoźnika pół roku później, natomiast kolejne 2 zostały odebrane zgodnie z umową w styczniu 2020 r.

Nowoczesne lokomotywy Vectron MS, które zakupiło PKP CARGO, dysponują mocą 6,4 MW, mają prędkość maksymalną 160 km/h i są wyposażone w system ETCS. Posiadają homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację, Rumunię i Węgry, przy czym pojazdy z platformy Vectron mają możliwość kursowania aż w 18 europejskich krajach.

Zakupy nowoczesnego taboru, w tym lokomotywy wielosystemowych, to ważna część strategii Grupy PKP CARGO. Chcemy rozwijać działalność zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym, a te lokomotywy są ważnym narzędziem do realizacji naszych celów – stwierdził Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A.

Vectron to wyjątkowe pojazdy, które są w stanie przekraczać europejskie kolejowe granice bez zatrzymania, co pomaga budować przewagę konkurencyjną PKP CARGO nie tylko w Polsce, ale i całej Europie. Brak zatrzymań na granicy, to oszczędność taboru i czasu pracy maszynistów, niższe zużycie energii i znaczne korzyści dla klientów i środowiska – powiedział Krzysztof Celiński, prezes Siemens Mobility Sp. z o.o.

W ciągu kilku lat firma Siemens Mobility sprzedała blisko 1000 lokomotyw Vectron w całej Europie. Ponad 750 dostarczonych pojazdów pokonało już ponad 250 milionów kilometrów. W Polsce z lokomotyw Vectron korzystają PKP CARGO, DB Cargo Polska, PKP Intercity (wynajęta z MRCE), Industrial Division i Lotos Kolej. Dodatkowo, w grudniu 2019 r. na zakup Vectrona zdecydowała się firma Laude Smart Intermodal.