29 października 2020 r., podczas Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, PKP CARGO i PKP Energetyka podpisały list intencyjny, w którym potwierdzają podjęcie współpracy przy stworzeniu najbardziej efektywnych i innowacyjnych rozwiązań, które umożliwią PKP CARGO wykorzystywanie energii elektrycznej wyprodukowanej z Odnawialnych Źródeł Energii.
Zrównoważony rozwój i dbałość o środowisko to ważne obszary dla PKP CARGO i PKP Energetyka. Jednocześnie oba przedsiębiorstwa dążą do zwiększenia konkurencyjności zarówno całego sektora jak i swoich przedsiębiorstw. Dotychczas firmy współpracowały w ramach umów na dystrybucję i sprzedaż energii elektrycznej oraz działały w inicjatywach branżowych typu Klaster Luxtorpeda czy Centrum Efektywności Energetycznej Kolei. Teraz ta wieloletnia współpraca zostaje poszerzona o wypracowanie modelu wykorzystywania energii elektrycznej, wyprodukowanej w instalacjach OZE, która będzie zasilać infrastrukturę (budynki) przewoźnika.
Spółkom kolejowym w całej Europie zależy na zwiększaniu przewozów. PKP CARGO jest członkiem międzynarodowego porozumienia firm kolejowych i dążymy do tego, aby w 2030 roku 30 proc. ładunków było wożonych pociągami. To bardzo ambitny cel, możliwy do osiągnięcia o ile kolej stanie się jeszcze bardziej efektywna energetycznie i przyjazna środowisku. Stąd pomysł na intensywną pracę nad wykorzystaniem energii ze słońca i wiatru do zasilania naszej infrastruktury. Wybraliśmy partnera, z którym mamy wieloletnie relacje poparte merytoryczną znajomością rozwiązań energetycznych. Będziemy dążyć do tego, by za kilka lat PKP CARGO stało się samowystarczalne jeśli chodzi o zasilanie naszych budynków – powiedział Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO.
Kryzys COVID-19 spowodował niedobór kierowców ciężarówek, ograniczenia w transporcie morskim i lotniczym w wielu krajach i regionach. W rezultacie koszt transportu samochodowego, morskiego czy lotniczego gwałtownie wzrósł w porównaniu z kosztami transportu kolejowego. To sprawiło, że obecność kolei w łańcuchu dostaw stała się dużą zaletą. Doceniając ten trend, PKP CARGO i PKP Energetyka chcą iść o krok dalej. Wiedzą, że w energii odnawialnej tkwi potencjał rozwojowy, ale też źródło innowacyjności, która może stać się elementem przewagi konkurencyjnej.
Zielona Kolej to strategiczny projekt całej branży, za którego integrację bierzemy odpowiedzialność. Aby osiągnąć zakładane cele, tj. 85% energii z OZE już w 2030 roku, już dziś przechodzimy z fazy koncepcji do wdrożenia. Tempo musi być szybkie, dlatego w PKP Energetyka powołujemy dedykowaną jednostkę biznesową i uruchamiamy przygotowaną listę projektów, które składają się na prawie 10- miliardowy program. Cieszymy się, że mamy wsparcie i zaangażowanie większości firm kolejowych. Zielona Kolej to nie tylko zmiana miksu energetycznego, ale także dążenie do zeroemisyjności przedsiębiorstw sektora. Dlatego z radością podjęliśmy się wspólnego, ambitnego zadania z PKP CARGO. Więcej zielonej energii na kolei oznacza wzrost potoków pasażerów i towarów w transporcie, który z roku na rok będzie stawał się bezkonkurencyjny w zakresie eliminowania negatywnego wpływu na środowiskowo – skomentował Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.
W ramach podpisanego listu intencyjnego, firmy zobowiązują się do wymiany informacji niezbędnych do przygotowania planu i realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z energetyką prosumencką i odnawialną. PKP Energetyka, rozumiejąc potrzeby klientów kolejowych, będzie aktywnie wspierać PKP CARGO w realizacji przedsięwzięć energetycznych. Pierwszy etap związany
z dopasowaniem instalacji prosumenckich rozpocznie się jeszcze w tym roku. Kolejne kroki współpracy związane z uruchomieniem większych instalacji OZE przeznaczonych na cele własne PKP CARGO planowane są w kolejnych latach.