Strona główna » Wiadomości » Pierwszy przystanek na obwodnicy Poznania

Pierwszy przystanek na obwodnicy Poznania

Krzysztof Losz
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe

Ruszyła budowa pierwszego nowego przystanku na kolejowej obwodnicy stolicy Wielkopolski – Poznań Suchy Las. Takich obiektów będzie jeszcze sześć, ponadto jeden istniejący już przystanek czeka modernizacja.

 

O rozpoczęciu inwestycje poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe. Nowy przystanek powstaje na granicy Poznania i Suchego Lasu, przy ul. Sucholeskiej, w okolicy przejazdu kolejowo-drogowego. W tym miejscu widać już konstrukcję peronu. Wykonawca postawił ścianki peronowe, tzw. „elki”, a ciężki sprzęt tworzy teraz korpus platformy. Standardem podobnych budów finansowanych przez PKP PLK jest peron z antypoślizgową nawierzchnią p- i tak będzie i tym razem. Na peronie staną wiaty, ławki, oświetlenie i czytelne informacje dla pasażerów. Do przystanku poprowadzi wygodne dojście, a obok pojawia się stojaki rowerowe.

Kolejne przystanki – już niedługo

W podobnym standardzie, już w drugim kwartale br., rozpocznie się budowa kolejnych peronów. Łącznie mieszkańcy zyskają siedem nowych i jeden przebudowany przystanek. Kolej „zbliży się” do mieszkańców także w okolicy ul. Starachowickiej (przystanek Poznań Zieliniec), a także przy ul. Gdyńskiej (Poznań Koziegłowy). Ponadto przystanki powstaną w rejonie ul. Naramowickiej (Poznań Naramowice), jak również przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (Poznań Piątkowo). Pasażerowie w przyszłością wsiądą do pociągów również z przystanków w rejonie ul. Folwarcznej (Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (Poznań Kobylepole). Z kolei ostatni przystanek powstanie w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (Swarzędz Nowa Wieś).

Co ważne, jak informują PLK, dzięki działaniom poznańskiego samorządu, w ramach odrębnych inwestycji, przy przystankach powstaną węzły przesiadkowe. To na pewno ułatwi podróże i zintegruje transport kolejowy z systemem komunikacji miejskiej.

Nie tylko przystanki

PKP PLK jednocześnie modernizują tory – prace polegają na wzmacnianiu podłoża, kładzeniu nowej podsypki, podkładów i szyn. Ponadto przebudowa objęła sieć trakcyjną na odcinku Kiekrz – Piątkowo. Obecnie prace postępują na linii łączącej Swarzędz ze Starym Młynem i Kiekrzem. Robotnicy zabudowują nowe rozjazdy w Koziegłowach i na Piątkowie, które umożliwiają zmianę toru. Trwa też sukcesywnie montaż urządzeń sterowania ruchem. Do prac wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt, m.in. podbijarki i pociągi sieciowe, co skraca czas pracy i gwarantuje najwyższą jakość wykonania robót.

Prace nie wpływają istotnie na przejazdy pociągów. Składy jeżdżą naprzemiennie, najpierw na jednym, a następnie na sąsiednim torze. Dzięki temu, przy zachowaniu wymogów bezpieczeństwa, pociągi przejeżdżają obok realizowanych robót. Tak PKP PLK zmodernizują łącznie kilkadziesiąt kilometrów torów.

Prace na przejazdach

Ważną częścią inwestycji jest modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych. Otrzymają one nową nawierzchnię, a na części z przejazdów pojawia się nowe zabezpieczenia, które wspomogą kierowców i do minimum ograniczą czas zamknięcia zapór. Działanie urządzeń oraz przejazdy pociągów trasą obwodową będą nadzorowane z nowego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS). Centrum powstanie przy ul. Kolejowej – na razie trwa przygotowanie gruntu pod budowę. LCS będzie obiektem o powierzchni 1800 m2 i niejednolity kształt: częściowo z czterema, a częściowo z 10 kondygnacjami o maksymalnej wysokości ok. 40 m. Przeszklona elewacja dobrze wpisze się w otoczenie. Poza monitorowaniem parametrów przejazdów pociągów w budynku znajdzie się także część administracyjno-biurowa.

Inwestycja za prawie półtora miliarda

Modernizacja kolejowej obwodnicy Poznania spowoduje, że mieszkańcy aglomeracji poznańskiej będą wygodnie podróżować pociągami w obrębie miasta i przyległych miejscowości. Pociągi pojadą trasą z prędkością do 120 km/h, czyli nawet kilkukrotnie szybciej niż obecnie na niektórych odcinkach. Teraz bowiem prędkość na kolejowej obwodnicy Poznania, w zależności od odcinka, wynosi 20-90 km/h. PLK szacują, że przejazd całą obwodnicą – od Poznania Głównego, przez m.in. Franowo, Koziegłowy i Piątkowo do Poznania Głównego, zajmie około 50 minut. Wliczając w to czas na postoje na wszystkich przystankach.

Na modernizację kolejowej obwodnicy Poznania PKP PLK wydadzą ok. 1,4 mld zł netto. Pieniądze pochodzą z budżetu zarządcy sieci kolejowej. Zadanie realizuje konsorcjum spółek: Zakład Robót Komunalnych DOM, Alusta i Intop Warszawa. Zasadnicze prace potrwają do czwartego kwartału 2027 roku.

Kolejową obwodnicę Poznani tworzą odcinki kilku linii kolejowych. To trasy nr 272 (Kluczbork – Poznań Główny), 352 (Swarzędz – Poznań Starołęka), a także 354 (Poznań Główny POD – Piła Główna). A ponadto linie kolejowe nr 394 (Poznań Krzesiny – Kobylnica), 395 (Zieliniec – Kiekrz), a ponadto 853 (nowa łącznica Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo). Obecnie z obwodnicy korzysta ok. 40 pociągów w ciągu doby. Głównie są to składy towarowe, ale po wybudowaniu przystanków kolejowych, powstaną warunki do zwiększenia ruchu pasażerskiego.

 

Podobne artykuły