Tabor Transport miejski
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-pesa

Pierwsze nowe wagony już w barwach Metra Warszawskiego. Pierwszy skład pod koniec roku

Pierwsze nowe wagony już w barwach Metra Warszawskiego. Pierwszy skład pod koniec roku Fot. Metro Warszawskie

Skoda Transportation przetransportowała pierwsze wagony dla warszawskiego metra z Ostrawy do Pilzna, gdzie przechodzą proces malowania. Pierwszy gotowy pociąg zostanie dostarczony do Warszawy jeszcze w tym roku.

Pierwsze nowe pociągi Metra Warszawskiego “Varsovia” są już niemalże gotowe. Pierwsze wagony zostały pomalowane w docelowe barwy. Warszawa łącznie zamówiła 37 takich jednostek od czeskiego producenta. Cały, gotowy skład metra ma trafić do Warszawy jeszcze w tym roku.

Jak wygląda proces malowania?

Surowe pudło wagonu trafia na ciężarówkę i transportowane jest do nowoczesnej lakierni Skody w Pilznie. Nowa hala lakiernicza ma 900 metrów i zmodernizowana została specjalnie na potrzeby dostawy pociągów dla Warszawy. Składa się z 4 części: komory do piaskowania, śrutowania, kabiny natryskowej i długiej kabiny lakierniczej. Po obu stronach znajdują się 4 ruchome platformy, które pozwalają na szybszą i bardziej komfortową pracę przy malowaniu wagonów.

Malowanie wieloetapowe

Pomalowanie jednego wagonu metra to nawet kilka dni pracy. W pierwszej kolejności zabezpieczane są powierzchnie i elementy nie przeznaczone do malowania. Następnie wagon poddany jest procesowi piaskowania, który ma na celu wyczyszczenie, ujednolicenie powierzchni oraz nadanie jej odpowiedniej szorstkości pod nakładanie farby.

Po sprawdzeniu wszystkich spoin i ewentualnym uzupełnieniu mikroubytków, nakładany jest podkład. Na tym etapie następuje również uszczelnienie i wypełnienie masą tłumiącą wewnątrz wagonu. Na koniec nakładane są poszczególne warstwy kolorów. Każda warstwa musi dobrze wyschnąć przed nałożeniem kolejnej.

Kontrola jakości

Kontrola techniczna wykonywana jest na każdym etapie prac malarskich pudła wagonu. Po ostatniej warstwie następuje ostateczna kontrola lakieru i końcowy odbiór przez pracowników Metra Warszawskiego, którzy są członkami zespołu kontrolującego.

Wszystkie farby są zgodne z normą EN 45545-2 dotyczącą bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Przed ostateczną wysyłką pojazdu ponownie sprawdzany jest lakier i naprawiane drobne usterki, które mogły wystąpić podczas montażu poszczególnych części i testowania pociągu.

Pociągi dla Warszawy

Pierwszy z 37 pociągów metra Skoda Varsovia, z zamówienia podstawowego, powinien trafić do Warszawy pod koniec tego roku. Skoda Transportation i Skoda Vagonka otrzymają za wykonanie zamówienia kwotę 1,308 mld zł netto. Zakup pociągów jest dofinansowany z projektów unijnych.

Nazwę wybrali mieszkańcy

Nazwę dla nowego pociągu metra wybrali mieszkańcy w zorganizowanym przez nas konkursie. Na nazwy, które zostały przedstawione do głosowana – MeWa, Morava, Siréna, Varsovia, Wavlak, Zygmunt – mieszkańcy Warszawy oddali 7698 głosów.

Zwycięska okazała się nazwa „Varsovia”, która w sumie zdobyła 2038 głosów.

Fot. Metro Warszawskie
Mat. Metro Warszawskie