Ekonomia i rynek Konferencje i spotkania Tabor Wiadomości

PESA i PFR na InnoTrans 2018: Realizacja umowy inwestycyjnej możliwa na przełomie września i października

PESA i PFR na InnoTrans 2018: Realizacja umowy inwestycyjnej możliwa na przełomie września i października fot. NaKolei.pl

W lipcu PESA i PFR podpisały umowę inwestycyjną dot. przejęcia bydgoskiego producenta. Dziś podczas targów InnoTrans spółki zapowiedziały, że realizacja umowy może przyjść nawet na koniec tego miesiąca.

PFR został w 2017 roku zaproszony przez spółkę PESA i jej udziałowców do procesu transakcyjnego zakładającego nabycie oraz podwyższenie udziałów w PESA. Właściciele i zarząd spółki wybrali ofertę PFR, a następnie w marcu  2018 roku zawarto umowę wstępną nabycia jej udziałów.

Umowę ,,zamrożono”  do czasu podpisania umowy z konsorcjum banków w kwestii finansowania. Dziś na targach w Berlinie odbyła się konferencja, podczas której prezes Pesy, Krzysztof Sędzikowski oraz wiceprezes PFR Marcin Piasecki zapowiedzieli kolejne kroki w tej współpracy. Odwieszenie umowy i realizacja dalszych postanowień może nastąpić na przełomie września i października br.

Pesa rozpoczęła powrót do stabilizacji firmy od głębokiej restrukturyzacji. W ciągu kilku najbliższych tygodni zostanie podpisana ostateczna umowa pomiędzy PESĄ a PFR’em. Obecnie PESA stawia najwyższy priorytet na ukończenie kontraktu dla DB, jednakże nie zaniedbuje przy tym pozostałych zamówień. Współpraca z DB układa się bardzo dobrze, producent ma obecnie dobre relacje z przewoźnikiem, co skutkuje doprowadzeniem do finału pierwszych testów LINKów z pasażerami co w konsekwencji pozwoli na wypłatę pierwszej części wynagrodzenia za realizację umowy. Obecnie oddanych zostało 16 dwuczłonowych EZTów, do końca miesiąca oddanych będzie łącznie 20.

W najbliższych miesiącach PESA skupiać się będzie na realizacji obecnego wachlarzu zamówień, ale w niedalekiej przyszłości planuje wykorzystać swoje dotychczasowe doświadczenie i zgłaszać swoją ofertę producencką do kolejnych przetargów.

Prezes wspominał, że najważniejszy dla firmy jest polski rynek, jednakże chce  on być otwarty również na rynek zagraniczny, szczególnie niemiecki, na który posiadają już homologację na swój produkt. Jednakże kolejne rynki nie są im obce i równie chętnie chcieliby produkować tabor dla innych przewoźników typu Czechy czy Włochy.

PESA planuje zoptymalizować produkcję poprzez podniesienie standardów zarządzania oraz kontroli jakości, a także wytwarzać dłuższe serie. Będzie selektywnie podchodzić do wyboru nowych kontraktów.