Przewozy pasażerskie Publicystyka Tabor Wiadomości
Partnerzy działu

PESA analizuje przetarg SKM Warszawa. A otwarcie ofert przesunięte

PESA analizuje przetarg SKM Warszawa. A otwarcie ofert przesunięte Elf II produkowany przez Pesę, który miał trafić do SKM Warszawa Fot. Pesa Bydgoszcz S.A.

Przedłuża się przetarg SKM Warszawa na dostawę 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przewoźnik wydłużył termin składania ofert do 14 lutego br.

Pierwotnie w zamówieniu wskazany został termin 24 stycznia. Jednak z uwagi na dużą liczbę pytań ulegał on zmianom. To świadczy o sporym zainteresowaniu przetargiem ze strony producentów. W mediach pojawiły się nawet informacje, że ofertę może złożyć firma z Chin. Do tej swoistej ciekawostki należy chyba jednak podchodzić z dystansem, licząc bardziej na klasyczny pojedynek PESY z Newagiem, być może również z udziałem Stadlera.

PESA jest zainteresowana złożeniem oferty w tym przetargu. Analizujemy zapisy SIWZ, ale decyzja nie została jeszcze podjęta – powiedział szef PR bydgoskiego producenta Maciej Grześkowiak. Elf 2, który został zaprojektowany specjalnie dla SKM został już wyprodukowany. Przeszedł pomyślnie wszystkie wymagane testy, po uzyskaniu homologacji mógłby już w lutym tego roku wozić pasażerów – dodał.

Przypomnijmy, że stołeczny przewoźnik musiał ponownie ogłosić przetarg na dostawę nowych pociągów po tym, jak zerwana została umowa właśnie z bydgoską PESĄ. Teraz, o czym pisaliśmy na łamach portalu nakolei.pl, producentom postawione zostały niższe wymagania. Mimo to SKM musiała modyfikować SIWZ, po uwagach firm zainteresowanych udziałem w przetargu. Przewoźnik zapowiada, że nowego dostawcę pociągów poznamy najszybciej jak się da, czyli zaraz po zakończeniu analizy złożonych ofert.

Przedłuża się także przetarg na dzierżawę ezt-ów

Stołeczny przewoźnik wydłużył także termin składania ofert w przetargu na dzierżawę dwóch ezt-ów. Jest on również wypadkową zerwania umowy z PESĄ, z uwagi na braki taborowe, jakie zaczyna odczuwać przewoźnik. Przy pierwszym podejściu nie udało się znaleźć podmiotu, który wydzierżawiłby stołecznej SKM te dwa składy.

Zmieniony termin składania ofert to teraz 7 lutego 2020 roku. Przewoźnik prawdopodobnie liczy nadal na możliwość pozyskania jednostek 14WE od Industrial Division, które niegdyś sprzedał, a które obecnie kursują dla Kolei Śląskich. Tyle że śląski przewoźnik też ogłosił przetarg na dzierżawę ezt-ów i chętnie pozostawiłby je u siebie. Jego przewaga polega na tym, że chce pozyskać wszystkie cztery składy. Pozycja SKM Warszawa wydaje się być zatem nieco słabsza.

Trudno zatem oprzeć się wrażeniu, że gdyby umowa z PESĄ nie została zerwana to kłopotów tych nie byłoby. Jak bowiem zapewnił przedstawiciel producenta pasażerów woziłyby już nowe Elfy2.