Strona główna » Wiadomości » Tabor » Orlen Unipetrol Doprava zakończył odbiory wielosystemowych Vectronów [ZDJĘCIA]

Orlen Unipetrol Doprava zakończył odbiory wielosystemowych Vectronów [ZDJĘCIA]

Adrian Izydorek
Fot. Orlen Unipetrol Doprava

Spółka ORLEN Unipetrol Doprava zakończyła odbiory lokomotyw Vectron, które zostały zamówione w 2020 roku. Wielosystemowe pojazdy będą mogły prowadzić składy towarowe w Czechach oraz krajach ościennych.

Spółka z Grupy Orlen odebrała już ostatniego, siódmego Vectrona (serii 383). Pierwsze zamówienie na 3 jednostki zostało złożone w 2017 roku, następnie w 2020 roku dokupiono kolejne 4 lokomotywy. Są to wielosystemowe elektrowozu, pracujące na systemach zasilania 3 kV DC, 25 kV AC 50 Hz, 15 kV AC 16,6 Hz. Kupione pojazdy będą mogły obsługiwać pociągi w Czechach, Polsce, Niemczech Austrii oraz na Słowacji i Węgrzech.

Lokomotywy będą zatrudniane do prowadzenia różnych składów (nie tylko tych z wagonami cysternami), ponieważ Unipetrol Doprava nie tylko realizuje przewozy na potrzeby Grupy Orlen, ale także obsługuje pociągi zewnętrznych klientów.

Strategia Grupy ORLEN zakłada neutralność emisyjną do 2050 roku. Inwestycje w zrównoważony rozwój grupy ORLEN Unipetrol, czyli unowocześnienie floty ORLEN Unipetrol Doprava, są integralnymi krokami do jego realizacji. Nowoczesne lokomotywy Siemens Vectron MS pomagają nam nie tylko zwiększyć wolumen i niezawodność przewozów, zoptymalizować koszty operacyjne, ale także ograniczyć produkcję emisji CO2, co wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju Grupy ORLEN – powiedział Tomasz Wiatrak, Prezes Zarządu Grupy ORLEN Unipetrol .

Orlen wskazał, że średnioroczny przebieg jednej lokomotywy wyniesie około 120 tys. km. Dotychczas dostarczone Vectrony przejechały już blisko 2,8 mln kilometrów.

Realizujemy na bieżąco planową modernizację naszej floty. Pierwsza lokomotywa Siemens Vectron MS dołączyła do naszej floty w październiku 2017 r., sukcesywnie dostarczane były kolejne, a ostatnia, siódma lokomotywa, dołączyła do naszej floty w lutym tego roku. Każda lokomotywa pokonuje rocznie prawie 120 000 kilometrów i zastępuje 45 ciężarówek oraz może przewozić pociągi o masie około 2000 ton z prędkością 100 km/h. Pomagają nam nie tylko zwiększyć wolumen przewożonych produktów, ale także zoptymalizować ogólne koszty eksploatacji i utrzymania floty pojazdów – mówi Jaroslav Dvořák, prezes zarządu ORLEN Unipetrol Doprava.

Vectrony dla Unipetrolu są wyposażone w system rekuperacji. Według Orlenu, od początku ich użytkowania udało się odzyskać energię o mocy 1 471 000 kWh, co stanowi około 10% całkowitej zużytej energii trakcyjnej. Jak stwierdził Prezes Orlen Unipetrol Doprava, lokomotywy: „są bardzo energooszczędne, zużywają zaledwie 0,029 kWh energii do przetransportowania jednej tony towaru na kilometr”.

Czesi porównują zużycie energii trakcyjnej na potrzeby przejechania jednego kilometra do energii potrzebnej do zagotowania 0,2 lita wody w czajniku elektrycznym. Jak każdy z wielosystemowych Vectronów, jednostki dla Unipetrolu są wyposażone w pokładowy system ETCS.

ETCS to urządzenie, które zwiększa bezpieczeństwo transportu kolejowego i zastępuje dużą liczbę różnych, niewspółpracujących ze sobą i często przestarzałych krajowych systemów bezpieczeństwa pociągów w poszczególnych krajach. W przeciwieństwie do większości pojazdów na czeskich kolejach, w których mobilna część europejskiego systemu bezpieczeństwa pociągów ETCS jest wdrażana dopiero po fakcie, mobilna część ETCS jest organiczną częścią lokomotyw elektrycznych Siemens Vectron MS, żadna z nich nie była wyprodukowane i dostarczone bez tego systemu – mówi Roman Kokšal, dyrektor generalny Siemens Mobility w Czechach.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności

0
Would love your thoughts, please comment.x