VII Kongres Rozwoju Kolei
Infrastruktura
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Odrestaurowany dworzec w Mrozach już otwarty

Odrestaurowany dworzec w Mrozach już otwarty Fot. PKP S.A.

Komfortowy, bezpieczny, dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i przy tym zrewitalizowany jako piękny zabytek – taki jest dworzec w Mrozach po zakończonej inwestycji. Od dziś mogą korzystać z niego pierwsi podróżni.

Dworzec w Mrozach to drugi po Pruszkowie historyczny obiekt w województwie mazowieckim, który został udostępniony podróżnym po przebudowie w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dzięki modernizacji pochodzący z 1883 roku dworzec odzyskał dawny blask. Renowacji została poddana elewacja budynku, na której odtworzono historyczne detale architektoniczne, takie jak m.in. obramowanie otworów okiennych czy gzymsy. Z elewacji usunięto wtórną warstwę ocieplenia, a także kraty w oknach. Ponadto wymieniono wszystkie okna i drzwi w budynku, odtwarzając je na wzór oryginalnych. Zwieńczeniem odbudowy elewacji było podkreślenie jej detali architektonicznych za pomocą nocnej iluminacji. Zakres prac budowlanych objął również szereg innych elementów. W ramach inwestycji wzmocniono konstrukcję budynku, wymieniono poszycie dachowe, wykonano izolację przeciwwilgociową, a także wybudowano całkowicie nową klatkę schodową oraz windę.

Połączenie historii z nowoczesnością

Wiele pozytywnych zmian zaszło wewnątrz budynku. Całkowicie przebudowana została przestrzeń obsługi podróżnych, która składa się z holu pełniącego funkcję poczekalni, pomieszczenia kasy biletowej oraz ogólnodostępnych toalet. Hol wyposażono w nowe ławki z podłokietnikami, współczesne oświetlenie, plansze informacyjne, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowy system informacji głosowej. 

Stacja Mrozy przyciąga coraz większą liczbę podróżnych, którzy z pewnością docenią oddanie do użytku nowoczesnego budynku dworca. Całkowicie przebudowana przestrzeń obsługi pasażerów spełnia wszystkie współczesne standardy. Właśnie taka powinna być infrastruktura kolejowa, również ta dworcowa. Program Inwestycji Dworcowych, w ramach którego został przebudowany dworzec w Mrozach, to największy program modernizacji dworców kolejowych w naszej historii. Dzięki niemu polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. 

Mrozy to już 22. dworzec kolejowy zmodernizowany przez PKP w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Celem tej przebudowy było połączenie historycznego charakteru dworca pochodzącego z 1883 roku ze współczesnymi standardami obsługi podróżnych. Ten plan udało się w pełni zrealizować. Dzięki przeprowadzanym przebudowom w Polsce przybywa dworców, które są przyjazne wszystkim grupom podróżnych, także tym z ograniczoną mobilnością. Przez takie myślenie i działanie, kolej staje się coraz bardziej atrakcyjnym środkiem transportu. Natomiast dworce zaczynają być traktowane jako jeden z ośrodków życia społecznego i miejskiej aktywności. Mam nadzieję, że odnowiony dworzec będzie nie tylko wizytówką kolei, ale również powodem do dumy dla mieszkańców Mrozów – mówi Maciej Małecki, wiceminister aktywów państwowych.

Fot. PKP S.A.

Dobre inwestycje

Realizujemy ważne dla wszystkich Polaków inwestycje, zarówno w dużych, jak i małych miejscowościach. Odrestaurowany dworzec w Mrozach to przykład dobrze zainwestowanych pieniędzy krajowych i unijnych. Przedsięwzięcie pokazuje, jak łączyć historię z nowoczesnością, nie zapominając jednocześnie o potrzebach osób o ograniczonej możliwości poruszania się – mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. 

Dworzec w Mrozach to drugi po Pruszkowie obiekt, którego modernizację zakończyliśmy w województwie mazowieckim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Podobnie jak tam, połączyliśmy tu historyczną bryłę dworca z nowoczesnymi rozwiązaniami  zapewniającymi komfort podróżnym. Inwestycje w województwie mazowieckim to jednak nie tylko przebudowy zabytkowych dworców, ale również budowa nowych, takich jak te w Barchowie i Dobczynie, realizowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. 

Wsparcie pozyskiwane z funduszy unijnych na dofinansowanie inwestycji pozwala nie tylko tworzyć nowe obiekty infrastruktury kolejowej, ale też przywracać blask tym historycznym. Dworzec w Mrozach jest przykładem wykorzystania środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dla zrewitalizowania historycznego obiektu. To kolejny zrealizowany w ostatnim czasie projekt obiektu infrastruktury kolejowej, który już od dzisiaj przyczyni się do poprawy komfortu i wygody podróżnych dzięki swojemu nowoczesnemu charakterowi, dostępności dla osób o ograniczonej mobilności oraz wykonaniu w formule przyjaznej dla środowiska – podkreśla Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. 

Fot. PKP S.A.

Ułatwienia i ekologia

Ważnym elementem inwestycji było również dostosowanie budynku dworca i jego otoczenia do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Stało się to możliwe dzięki likwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planem dworca, windy oraz ścieżek prowadzących w budynku i jego najbliższym otoczeniu. Ułatwią one przemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. W celu poprawy bezpieczeństwa zainstalowano również nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe. 

Przy okazji przebudowy dworzec stał się również bardziej ekologiczny. Zamontowano w nim nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. W celu ograniczenia strat ciepła wykonano ocieplenie od wewnątrz budynku oraz zamontowano stolarkę okienną i drzwiową o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do optymalizacji zużycia energii elektrycznej i wody.  

Metamorfozę przeszło bezpośrednie otoczenie dworca. Ułożono nową nawierzchnię wokół budynku, a także zamontowano elementy małej architekturę czyli ławki, stojaki rowerowe, kosze na śmieci oraz oświetlenie. Ze względów bezpieczeństwa zdecydowano się również na montaż nowego ogrodzenia od strony torów. 

Przebudowa dworca w Mrozach była współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jej łączny koszt to 10,5 mln zł brutto. Wykonawcą prac budowlanych była firma T4B Budownictwo Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, a dokumentację projektową opracowała pracownia An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic.