Strona główna » Wiadomości » Od rozbiórki do innowacji: przebudowa dworca w Słupsku

Od rozbiórki do innowacji: przebudowa dworca w Słupsku

Redakcja
Fot. PKP PLK S.A.

Nowoczesny, geometryczny, superkomfortowy, z elewacją z płyt ceramicznych w kolorze cegły, a do tego z zielonym placem przed nim – taki będzie nowy dworzec w Słupsku. Zanim zostanie on jednak wybudowany, trzeba rozebrać dotychczasowy obiekt wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Dlatego obsługa podróżnych została przeniesiona do dworca tymczasowego. Pierwsi podróżni skorzystali z niego 25 marca.

Tymczasowa przystań dla podróżnych: nowe rozwiązania

Nie jest on zlokalizowany, tak jak pierwotnie zakładano w kontenerach, a w sąsiadującym z obecnym dworcem biurowcu. Na parterze budynku znajdują się poczekalnia, kasy biletowy oraz toalety.

Dostaniemy się do niego od strony ulicy Konopnickiej. Tą samą drogą dojdziemy na perony, bo przejście do nich prowadzi właśnie przez dworzec tymczasowy.

Cały obiekt jest w pełni dostępny dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Droga do przemiany: prace rozbiórkowe i logistyczne wyzwania

W poniedziałek, do pewnego momentu, będą funkcjonowały równolegle dwa dworce.

Po zamknięciu obecnego wykonawca wygrodzi cały obszar budowy, tak że dostęp do tymczasowego obiektu będzie możliwy tylko od ulicy Konopnickiej.

Droga do dworca tymczasowego zostanie oznakowana za pomocą specjalnych tablic w żółto-czarnej kolorystyce.

Architektoniczna wizja nowego dworca: innowacje i estetyka

Przeniesienie obsługi do dworca tymczasowego umożliwi rozpoczęcie prac rozbiórkowych dotychczasowego budynku i infrastruktury towarzyszącej, a po ich zakończeniu budowę nowego dworca. Wizualnie będzie on przypominać nową bramę do miasta.

Dynamiki geometrycznej bryle nowego dworca nadadzą skośne podziały na elewacji. Będzie ona wykończona ceramicznymi płytami w kolorze ceglanym. Dla ciekawego efektu wizualnego użyte będą dwa rodzaje płyt: matowych i z połyskiem, odbijających światło. Równie ciekawie nowy dworzec będzie prezentował się nocą.

Na jego elewacji rozmieszczono pionowe oprawy podkreślające jej podziały i jednocześnie kubistyczną formę bryły.

Z pomocą światła podkreślona będzie najważniejsza przestrzeń budynku, czyli pasaż prowadzący w kierunku peronów. Nocna iluminacja bryły będzie współgrać z oświetleniem nowocześnie zaaranżowanej przestrzeni w otoczeniu budynku. Równie interesująco zaprojektowano wnętrze dworca.

Komfort i dostępność: przestrzeń przyjazna dla wszystkich

Przestrzeń obsługi podróżnych zlokalizowano w północnej części nowego budynku. Dostaniemy się do niej bezpośrednio z otwartego pasażu prowadzącego na perony.

Hol dworca będzie posiadał dwie kondygnacje połączone ze sobą schodami i windą. Zajmie on znaczną część jego parteru oraz piętra.

Będzie urządzony nowocześnie i zgodnie ze współczesnymi trendami – utrzymany w biało-szarej kolorystyce. „Ciepła” wnętrzu dodadzą okładziny wykonane z drewnianych listewek w kolorze jesionu, które znajdą się na ścianach w okolicach kas. Z drewna i zamontowanych pomiędzy nimi liniowych opraw zostaną wykonane sufity holu.

Na pierwszej kondygnacji znajdą się również lokale komercyjne, natomiast na piętrze kasy biletowe, toalety, poczekalnia wraz niewielkim kącikiem zabaw dla dzieci.

Przestrzenie obsługi podróżnych będą wyposażone w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz wygodne ławki dla podróżnych, przy których w poczekalni znajdą się stacje do ładowania smartfonów.

Ekologia i nowoczesność: zrównoważone rozwiązania

W południowej części dworca na parterze zaprojektowano przestrzeń pod prawie 100-metrowy lokal handlowy, a na piętrze gastronomiczny. Trzecią kondygnację dworca zajmie Straż Ochrony Kolei.

Nowy dworzec w Słupsku będzie pozbawiony barier architektonicznych oraz w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. Zastosowano w nim m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe dworca, które pomogą przemieszczać się po jego obszarze osobom niewidomymi i niedowidzącym.

W budynku będą się znajdować windy, toalety dla osób z niepełnosprawnościami, a teren go otaczający zostanie wyprofilowany w ten sposób, żeby pozwolił na swobodne przemieszczanie się osób na wózkach.

Technologiczne innowacje: inteligentne zarządzanie budynkiem

Nowy dworzec w Słupsku to również budynek na wskroś nowoczesny, bezpieczny i przyjazny środowisku. W budynku zaprojektowano odzysk wody deszczowej z dachu o powierzchni prawie 1000 m kw.

Będzie ona gromadzona w specjalnym zbiorniku i po podczyszczeniu używana do spłukiwania toalet lub podlewania zieleni na placu. Na dachu dworca będzie również umiejscowionych 48 paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy 19,68 kWp, które wytworzą przeszło 18 kWh „zielonej energii” rocznie.

Dzięki temu o prawie 11 ton zostanie ograniczona rocznie emisja dwutlenku węgla do środowiska! Z kolei wentylację dużej części pomieszczeń w budynku zaprojektowano z pomocą centralnej wentylacyjnych z odzyskiem ciepła. Dworzec będzie wyposażony w system inteligentnego zarządzania budynkiem, który będzie zarządzał instalacjami i urządzeniami w obiekcie, a także optymalizował zużycie energii elektrycznej, cieplne oraz wody.

Przebudowa otoczenia: nowe oblicze Słupska

Inwestycja w Słupsku to jednak nie tylko budowa nowego dworca, ale również kompleksowa przebudowa jego otoczenia. Przed fasadą nowego dworca powstanie prawdziwy plac miejski z alejkami, zielenią oraz małą architekturą.

Będzie on skomponowany kaskadowo z nachyleniem w kierunku pasażu prowadzącego do budynku dworca i dalej na perony.

Zieleń (w tym około 30 nowych drzew!) będzie kontrastowała na nim z szarą nawierzchnią wykonaną z płyt betonowych. Dodatkowo zaprojektowano wiatę rowerową, którą pomieści 30 jednośladów oraz parking samochod

Podobne artykuły