Infrastruktura
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Od marca pociągi na trasie Poznań – Szczecin pojadą bajpasem. Bez konieczności przesiadki

Od marca pociągi na trasie Poznań – Szczecin pojadą bajpasem. Bez konieczności przesiadki Fot. PKP PLK S.A.

W marcu pociągi na trasie Poznań – Szczecin pojadą czterystumetrowym bajpasem – tymczasowym torem i wiaduktem niedaleko Krzyża Wielkopolskiego. Dzięki specjalnemu rozwiązaniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewnią podróże bez przesiadek. 

W okolicy Krzyża Wielkopolskiego pociągi pojadą ponad 400 m, tymczasowym objazdem na nasypie ziemnym wzdłuż modernizowanej linii kolejowej Poznań – Szczecin. Wykorzystana będzie  konstrukcja stalowa nad torami między Tczewem a Kostrzynem. Takie rozwiązanie umożliwi sprawną przebudowę wiaduktu kolejowego na trasie Poznań Główny – Szczecin Główny. Nowa, mocniejsza przeprawa z oddzielnymi konstrukcjami dla każdego toru, na lata zapewni bezpieczne przejazdy pociągów.

Przy modernizacji linii kolejowych szukamy najlepszych sposobów, by podróżnym zapewnić wygodny przejazd, a wykonawca mógł realizować inwestycje. Czterystumetrowy kolejowy bajpas koło Krzyża Wielkopolskiego to nietypowe rozwiązanie, które umożliwi realizację projektu na linii Poznań – Szczecin, ważnej krajowej i międzynarodowej trasie – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu ds. realizacji inwestycji.

Dzięki kolejowemu bajpasowi zapewnione będą podróże między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim bez konieczności przesiadek do zastępczej komunikacji autobusowej. Wykonawca będzie kontynuował prace.

Bajpas – za komunikację zastępczą

Z wykorzystaniem ciężkiego sprzętu, m.in. koparek i walców, kończy się budowa korpusów nasypów bajpasu – tymczasowego przejazdu. Do wykonania wysokich na ok. 8,5 m budowli ziemnych zużyto ponad 18 tys. ton ziemi. W lutym na placu budowy będą stalowe elementy belki, dźwigary oraz pomosty technologiczne. Powstanie konstrukcja o rozpiętości ok. 30 metrów i wadze ok. 117 ton.

Tymczasowa budowla kolejowa, nasyp kolejowy, nawierzchnia torowa, sieć trakcyjna
i konstrukcja nośna oraz infrastruktura towarzysząca będzie gotowa w marcu. Po zakończeniu przebudowy obecnego obiektu na linii Poznań – Szczecin bajpas zostanie rozebrany, a pociągi pojadą po zmodernizowanym wiadukcie kolejowym.

Coraz lepsze podróże między Poznaniem a Szczecinem

Na modernizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. linii Poznań – Szczecin podróżni zyskali już lepszy dostęp do kolei z nowych, wyższych peronów na 14 stacjach i przystankach, m.in. w Poznaniu (Wola), Rokietnicy, Szamotułach, Choszcznie, Reptowie i Szczecinie (Zdunowie). Przebudowane perony są przystosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Na antypoślizgowej nawierzchni osobom niewidzącym i niedowidzącym pomagają ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą. Komfort podróży zwiększają wiaty, ławki, jasne oświetlenie. W podobnym standardzie, na całej trasie, przebudowane zostaną perony w 32 miejscowościach.

Pociągi korzystają już z nowego toru z siecią trakcyjną oraz nowoczesnych urządzeń sterowania m.in. między Poznaniem a Kiekrzem, Szamotułami a Pęckowem, Dolicami a Kolinem oraz Słonicami i Choszcznem. Prace postępują m.in. na odcinkach Miały – Drawski Młyn, Drawiny – Dobiegniew i Dobiegniew – Bierzwnik.

Nawet 50 min krócej z Wielkopolski na Pomorze Zachodnie

Realizowane prace umożliwią zwiększenie prędkości pociągów na trasie do 160 km/h. Po uzyskaniu wymaganych pozwoleń podróż między Poznaniem a Szczecinem zajmie poniżej 2 godzin. Linia kolejowa zostanie przystosowana do przejazdu większej liczby składów dalekobieżnych i regionalnych, co poprawi ofertę przewozową. Zapewnione będą lepsze warunku przewozu towarów częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska do Pomorza Zachodniego.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie”, wartego ok. 4,1 mld zł. Jedno z największych przedsięwzięć w ramach Krajowego Programu Kolejowego jest współfinansowane w kwocie ok. 1,8 mld zł z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Zakończenie zasadniczych prac planowane jest do końca 2022 r.

Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.