Strona główna » Wiadomości » Nowe wiadukty z Krakowa do Katowic

Nowe wiadukty z Krakowa do Katowic

Redakcja
Fot. PKP PLK S.A./Piotr Hamarnik

Kończy się budowa nowych wiaduktów drogowych w Pisarach i Młoszowej. Od kilkunastu dni z przejazdów nad torami kolejowymi korzystają już kierowcy. To efekty inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych w bezpieczeństwo na najważniejszej magistrali łączącej Śląsk z Małopolską.

 

Tuż przed Świętami Wielkanocnymi pierwsi kierowcy przejechali nowym wiaduktem drogowym wybudowanym w Młoszowej. Obiekt zastąpił przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Szembeka. W ramach inwestycji, współfinansowanej przez lokalny samorząd, powstało również nowe rondo przy drodze krajowej nr 79. I kilkusetmetrowa droga prowadząca w głąb sąsiadującej z Trzebinią miejscowości. Obecnie wykonawcy realizują jeszcze prace wykończeniowe przy wiadukcie, a całość zadania gotowa będzie w połowie roku.

Kolejny wiadukt drogowy na trasie Kraków – Katowice powstał w miejscowości Pisary. Tu także w kwietniu ruch samochodowy został przeniesiony z przejazdu kolejowo-drogowego na skrzyżowanie bezkolizyjne. Nowy obiekt zapewnił sprawne połączenie miejscowości z drogą krajową nr 79. Dzięki niemu wzrósł poziom bezpieczeństwa podróżnych w pociągach i kierowców. Wszystkie prace budowlane zakończą się tu w czerwcu. W tym samym miesiącu wykonawca odda do użytku nowy przystanek kolejowy, który powstaje w sąsiedztwie wiaduktu. Prace budowlane przy torach były planowane tak, by zminimalizować ich wpływ na ruch pociągów po ważnej, międzynarodowej trasie kolejowej.

Mniej przejazdów, więcej bezpieczeństwa

Budowa nowych wiaduktów drogowych w Młoszowej i Pisarach to efekt starań PLK o zwiększenie bezpieczeństwa na szlaku łączącym Kraków z Katowicami. Do końca przyszłego roku zarządca sieci kolejowej planuje likwidację wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych na odcinku Kraków Główny – Jaworzno Szczakowa. W czerwcu br. piesi otrzymają kładkę w Rudawie i przejście podziemne przy przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik. W przygotowaniu jest budowa kolejnych wiaduktów drogowych w Niegoszowicach i Woli Filipowskiej.

Likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych i zastąpienie ich rozwiązaniami bezkolizyjnym możliwe jest dzięki wsparciu Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. W poprzednich latach na trasie Kraków-Katowice PLK zrealizowały inwestycje za przeszło 2 mld zł. Dzięki modernizacji torów i instalacji nowoczesnego systemu sterowania ruchem pociągi pasażerskie przyspieszyły do 160 km/h. Efektem tego jest skrócenie czasu podróży pomiędzy stolicami Śląska i Małopolski. I stworzenie dogodnych warunków do rozwoju kolei aglomeracyjnej.

 

Podobne artykuły