Przewozy pasażerskie Tabor
Partnerzy działu

Nowe Griffiny PKP Intercity wyjeżdżają na tory

Nowe Griffiny PKP Intercity wyjeżdżają na tory Fot. NaKolei.pl

Inwestycje PKP Intercity nie zwalniają tempa. Flota przewoźnika wzbogaciła się właśnie o 20 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych, które dla PKP Intercity produkuje Newag. Oznacza to realizację podstawowej, wartej ponad 367 mln zł brutto, części umowy.

Pierwsze lokomotywy elektryczne serii EU160 Griffin przewoźnik odebrał na początku bieżącego roku. Obecnie flota PKP Intercity została wzmocniona już 20 nowymi pojazdami. Tym samym ich producent – firma Newag z Nowego Sącza – zrealizował podstawową część podpisanej w maju 2018 roku umowy, która we wrześniu ubiegłego roku została rozszerzona o 10 dodatkowych pojazdów dzięki skorzystania z prawa opcji. Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 30 lokomotyw wzrosła wówczas z 376,6 mln zł brutto do 551,4 mln zł brutto. Zgodnie z umową pozostałych 10 Griffinów trafi do PKP Intercity jeszcze w tym roku.

Polską gospodarkę napędzają przemyślane i intensywne inwestycje. Od kilku lat jesteśmy ich świadkami na kolei. Kolejne zakupy nowoczesnego taboru przybliżają nas do celu jakim jest kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa – zapewnia Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Producent w ramach kontraktu przeprowadza szkolenia dla pracowników wskazanych przez PKP Intercity w zakresie obsługi pojazdów, świadczenia usług ich utrzymania na drugim, trzecim i czwartym poziomie oraz świadczenia usług gwarancyjnych na naprawę lokomotyw na czwartym poziomie utrzymania. Zakup 20 pojazdów w ramach zamówienia podstawowego jest elementem projektu “Przyśpieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” i jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach POIiŚ. Wartość przyznanego dofinansowania wyniosła 79 132 679,97 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

Ze wsparciem funduszy unijnych polska kolej wchodzi na nowe tory rozwoju. Kolej to teraz szybki, bezpieczny i komfortowy środek transportu. Środki unijne inwestujemy w projekty służące społeczeństwu, które może korzystać z infrastruktury i  usług na najwyższym poziomie – mówi Małgorzata Jarosińska – Jedynak, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej

Bezpieczne i szybkie podróże po całej Polsce

20 nowych lokomotyw od początku lipca br. prowadzi pociągi:

  • TLK Kiev Express relacji Warszawa – Kijów – Warszawa na odcinku Warszawa – Dorohusk – Warszawa;
  • IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zbąszynek – Warszawa;
  • IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
  • IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
  • TLK Staszic relacji Warszawa – Kołobrzeg – Warszawa;
  • IC Notec relacji Warszawa – Piła – Warszawa;
  • IC Czartoryski relacji Lublin – Zbąszynek – Lublin;
  • TLK Zamoyski relacji Piła – Lublin – Piła;
  • TLK Chełmianin relacji Warszawa – Chełm – Warszawa;
  • TLK Kochanowski relacji Chełm – Bydgoszcz – Chełm;
  • TLK Mierzeja relacji Lublin – Kołobrzeg – Lublin na odcinku Kołobrzeg – Bydgoszcz – Kołobrzeg (sezonowy);
  • TLK Wetlina na odcinku Poznań – Lublin – Poznań (sezonowy);
  • TLK Latarnik na odcinku Poznań – Białystok – Poznań (sezonowy);
  • TLK Warta relacji Warszawa – Poznań – Warszawa.

Nowe lokomotywy rozpędzają się do prędkości 160 km/h. Pozwolą więc efektywnie wykorzystać zmodernizowane linie kolejowe, przystosowane do takiej prędkości. Pojazdy serii EU160 Griffin to także najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce.

Cieszą nas intensywne inwestycje spółek skarbu państwa. Sprawiają one, że podmioty takie jak PKP Intercity są wiarygodnym i rzetelnym partnerem dla licznych dostawców i poddostawców w Polsce, gwarantując im stabilność realizacji zamówień i rozwój. Pozwala to rosnąć całej gospodarce, a także ośrodkom regionalnym – mówi Janusz Kowalski, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Realizowane obecnie przez spółki Grupy PKP inwestycje zakładają całościowe spojrzenie na polską kolej. Z perspektywy pasażera efekt synergii to właśnie rozpoczęcie podróży na przebudowanym dworcu i przejazd nowoczesnym pociągiem kursującym po zmodernizowanej linii kolejowej. Dzięki takiej strategii inwestycyjnej podróże koleją trwają krócej, są bezpieczniejsze i wygodniejsze – zauważa Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP S.A.

PKP Intercity podpisało umowy na ponad 650 mln dofinansowania na dwa projekty realizowane z Programu Infrastruktura i Środowisko. Dziś w ramach jednego z nich finalizowany jest odbiór lokomotyw, dzięki którym zwiększy się komfort podróżnych. Dostawca taboru jest polska firma Newag – przekonuje Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nowe lokomotywy są silnym wzmocnieniem naszej floty. Pozwolą udoskonalić naszą ofertę na wielu ważnych dla pasażerów trasach, co przyczyni się do dalszego wzrostu popularności naszych usług – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Lokomotywy elektryczny Griffin spełniają wymagania rygorystycznych , europejskich przepisów Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności. Pojazdy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu pierwszego i drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach i spełnia wymagania IV Pakietu Kolejowego, którego przepisy zaczną obowiązywać od 31 października 2020 roku. Lokomotywy posiadają również system zdalnej diagnostyki, który pozwala na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.

Dzięki naszej współpracy PKP Intercity może pochwalić się teraz posiadaniem najnowocześniejszych lokomotyw elektrycznych w Polsce. Jestem przekonany, że dzięki zastosowanym w nich rozwiązaniom technicznym będą one służyć przewoźnikowi przez długi czas, cechując się wysokim poziomem bezpieczeństwa i niezawodnością – zapewnia Zbigniew Konieczek, Prezes Newag S.A.

Największe inwestycje w historii

Zakup 30 nowoczesnych lokomotyw to elementem konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program “PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 roku, tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.