NaKolei.pl Bez kategorii Nie będzie zmian w taryfie międzynarodowej. Padła propozycja wprowadzenia „biletów przejściowych”

Nie będzie zmian w taryfie międzynarodowej. Padła propozycja wprowadzenia „biletów przejściowych”

MM
Fot. pruvodcedokapsy.cz

Rozwinięta siatka połączeń międzynarodowych i transgranicznych stanowi istotny czynnik wzrostu gospodarczego kraju oraz jest ważnym aspektem integracji krajów przygranicznych. Oczywistym jest, że koleje regionalne są integralną częścią systemu transportowego państwa.

Nawet należy pokusić się o stwierdzenie, że to właśnie koleje regionalne mogą, a nawet powinny, stać się głównym środkiem transportu zbiorowego. Dobrze działająca kolej, dalekobieżna i regionalna, musi być konkurencyjna wobec indywidualnego środka transportu – samochodu.

Ponadto należy mieć świadomość, że dobrze rozwinięte połączenia regionalne łączące sąsiadujące państwa przynoszą same korzyści dla rozwoju ekonomicznego tych obszarów. Ale jak to jest z tymi połączeniami transgranicznymi? Czy połączenia transgraniczne są równoznaczne z tymi międzynarodowymi?

Transgraniczne = międzynarodowe?

Wyjaśnienia udzielił Andrzej Bittel, który zaznacza, że należy wyraźnie odróżnić przewozy międzynarodowe od przewozów transgranicznych.

Połączenia transgraniczne są bowiem realizowane na krótkich dystansach miedzy miejscowościami znajdującymi się przy granicy miedzy państwami i zaspokajają potrzeby lokalne oraz regionalne. Zgodnie ze wskazaną podstawą prawną, za ich organizację oraz kształt oferty przewozowej w tym zakresie odpowiadają poszczególni marszałkowie województw – tłumaczy A. Bittel.

Zatem, to na Marszałku Województwa leży obowiązek zapewnienia odpowiedniej siatki połączeń, nie tylko wewnątrz danego województwa, ale także z sąsiadującym krajem.  Połączenia międzynarodowe, które realizuje PKP Intercity, to przede wszystkim połączenia komunikujące główne stolice państw ościennych.

Podstawą funkcjonowania międzynarodowych ofert promocyjnych w ramach PKP Intercity jest przede wszystkim zachęcenie potencjalnych podróżnych do skorzystania w ramach docelowych i kluczowych relacji (m.in. relacje Katowice – Praga czy Warszawa – Budapeszt) jak również ponadregionalnych przejazdów międzynarodowych (np. Katowice – Ostrawa) – wyjaśnia A. Bittel.

Grupa posłów zaproponowała wprowadzenie tzw. biletów przejściowych na trasach międzynarodowych obsługiwanych przez spółki Grupy PKP, czyli głównie PKP Intercity. Bilet przejściowy byłby idealnym rozwiązaniem dla podróżnych, którzy  przekraczają granicę w celach zarobkowych.

Ideą biletów przejściowych jest umożliwienie przejazdu do pierwszej zagranicznej stacji w cenie zbliżonej do opłat za odcinek krajowy – tłumaczą posłowie.

Ministerstwo Infrastruktury wprost odpowiada na tę sugestię. Nie jest planowane wprowadzenie takiej taryfy do usług świadczonych przez PKP Intercity i ponownie resort podkreśla, że pytania dot. połączeń transgranicznych, powinny być skierowane do właściwych władz samorządowych, które zgodnie z przytoczoną podstawą prawną są za nie odpowiedzialne.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności