Przewozy pasażerskie Tabor
Partnerzy działu

Naprawiony człon Pendolino wrócił do Polski. Po 4 latach od wypadku [WIDEO]

Naprawiony człon Pendolino wrócił do Polski. Po 4 latach od wypadku [WIDEO] Mat. YT / "KolejFilmy"

Z naprawy we włoskim Savigliano wrócił człon pojazdu ED250 (Pendolino), który w 2017 roku uległ uszkodzeniu w wypadku pod miejscowością Ozimek. Planowany powrót składu na tory przewidziany jest na lipiec br.

Człon sterujący pojazdu ED250-002 wrócił do PKP Intercity 24 kwietnia br. i obecnie stacjonuje w Centrum Serwisowym Alstomu na terenie stacji postojowej PKP Intercity Warszawa Grochów. Połączenie naprawionego członu z resztą składu Pendolino planowane jest do końca kwietnia br. Przez kolejne dwa miesiące cały pojazd będzie przechodził testy funkcjonalne oraz zostanie  wykonany na nim przegląd czwartego poziomu utrzymania zapobiegawczego P4.2 , a jego powrót do eksploatacji planowany jest na lipiec. W składzie, podobnie jak w 19 pozostałych składach Pendolino jeżdżących w barwach PKP Intercity, zostanie zapewniony dostęp do bezprzewodowego internetu. Montaż Wi-Fi planowany jest do końca trzeciego kwartału 2021 roku.

Pojazd ED250-002 uległ znacznym uszkodzeniom w wyniku zdarzenia, do którego doszło w 2017 roku z udziałem pojazdu ciężarowego na przejeździe kolejowo-drogowym pod miejscowością Ozimek. Naprawa uszkodzonego członu sterującego składu odbyła się we włoskim Savigliano, gdzie mieści się fabryka Alstomu, producenta elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED250. Człon pojazdu ED250-002 został do niej przetransportowany w drugim kwartale 2019 roku.

ED250 została wysłana na naprawę dopiero po dwóch latach od zderzenia, z uwagi na fakt, że przeciągały się procedury. A dokładniej, po ustaleniu kosztów trzeba było wyznaczyć stronę, która je pokryje. Dodatkowo tak długi czas od momentu wypadku do trafienia do naprawy we Włoszech wynikał z faktu, iż wykonawca naprawy musiał przeprowadzić szczegółowe analizy proponowanych metod naprawczych. Podobna sytuacja miała miejsca u największego czeskiego przewoźnika, który uszkodzone Pendolino po wypadku w miejscowości Studénka wysłało do naprawy dopiero po ponad roku.

Zgodnie z podpisaną umową z Alstomem koszt naprawy miał wynieść 8 535 722 euro bez VAT-u. Tylko 4 mln zł na naprawę przekazanych miało zostać z polisy kierowcy ciężarówki, który naruszył przepisy i spowodował wypadek. Reszta miała być pokryta z AC PKP Intercity.

Fot. PKP Intercity
Fot. PKP Intercity
Fot. PKP Intercity



Kongres590