NaKolei.pl MediotekaDawniej na kolei Najdziwniejsze pociągi w historii: Sterowiec na szynach „Schienenzeppelin”, pędzący 230 km/h

Najdziwniejsze pociągi w historii: Sterowiec na szynach „Schienenzeppelin”, pędzący 230 km/h

Mateusz Marczewski
Schienenzeppelin /źródło: Reddit.com

Opisywałem pierwszą lokomotywę jednoszynową i „samolot na szynach”. Teraz pora na Schienenzeppelin, czyli dosłownie „sterowiec na szynach”.

Schienenzeppelin, tłumacząc dosłownie „szynowy sterowiec”, był eksperymentalnym pojazdem szynowym, który swoim wyglądem przypominał zeppelin. Szyno-sterowiec został zaprojektowany i opracowany przez niemieckiego inżyniera lotniczego Franza Kruckenberga w 1929 roku.

Schienenzeppelin /źródło: wikimedia commons

Schienenzeppelin na rampie w ErkrathHochdahl /źródło: wikimedia commons

Pociąg zbudowano na początku 1930 roku w zakładach Deutsche Reichsbahn w Hannover-Leinhausen. Prace zakończyły się jesienią tego samego roku. Pojazd miał 25,85 metra długości i tylko dwie osie, rozstaw osi wynosił 19,6 metra, a wysokość lokomotywy 2,8 metra. Korpus Schienenzeppelina miał opływowy kształt, przypominający nieco popularne w ówczesnej epoce sterowce Zeppelin. Dodatkowo napęd odbywał się za pomocą śmigła, które umieszczone z tyłu „pchało” pojazd.

Tył Schienenzeppelina, gdzie znajdowało się śmigło / źr. Wikimedia Commons

Tył Schienenzeppelina, gdzie znajdowało się śmigło / źr. Wikimedia Commons

„Niemiecka Luxtorpeda”

10 maja 1931 r. Schienenzeppelin po raz pierwszy przekroczył prędkość 200 km/h. W dniu 21 czerwca 1931 r. na linii Berlin-Hamburg między Karstädt a Dergenthin szyno-sterowiec ustanowił nowy światowy rekord prędkości kolejowej 230,2 km/h, który do 1954 r. nie został pobity przez żaden inny pojazd szynowy. Do dziś jest to niepobity rekord prędkości pojazdu szynowego napędzanego silnikiem spalinowym.

Schienenzeppelin w dniu pobicia rekordu prędkości, 21 czerwca 1931 r. w Berlinie

Tak zawrotna prędkość była możliwa z dwóch powodów. Po pierwsze, na szybkość Schienenzeppelina miał wpływ jego specyficzny, opływowy kształt. Dodatkowo szyno-sterowiec zawdzięczał taką szybkość dzięki jego niewielkiej wadze. Lokomotywa mogła pomieścić tylko 40 pasażerów, a sama waga maszyny wynosiła tylko 20,3 tony, ponieważ pociąg zbudowano z aluminium.

Kolej szybka, ale bez „niemieckiej jakości”…

Prototyp Schienenzeppelina okazał się porażką z wielu powodów. Konstrukcja pojazdu wykluczała go z możliwości ciągnięcia dodatkowych wagonów. Ponadto pojazd nie mógł wykorzystywać śmigła do pokonywania stromych wzniesień, ponieważ przy pełnym obciążeniu strumień powietrza rozdzielał się. W takich okolicznościach potrzebny byłby więc dodatkowy środek napędowy.

Kolejnym powodem niepowodzenia projektu, były obawy związane z bezpieczeństwem pasażerów. Tak szybka kolej miałaby się poruszać po starych torach, które były nieprzystosowane do takich prędkości. Dodatkowo niemożność cofania pojazdu oraz śmigło w pobliżu pasażerów rodziło ryzyko łatwego wypadku.

Ze względu na liczne problemy z prototypem Schienenzeppelina, Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft postanowiło pójść własną drogą w rozwoju szybkiej kolei, co doprowadziło do powstania Fliegender Hamburger w 1933 roku. W lipcu 1934 roku pojazd Kruckenberga sprzedano Deutsche Reichsbahn za 10.000 marek Rzeszy. Pięć lat później, w 1939 roku, kolejowy zeppelin został ostatecznie zdemontowany, ponieważ jego aluminium było potrzebne niemieckiej armii.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności