Od niedzieli na stacji Warszawa Zachodnia, która obsługuje około 750 pociągów, zwiększą się możliwości prowadzenia ruchu. Do dwóch nowych peronów i przebudowanych torów dołącza trzeci – peron nr 8. Wykonawca kontynuuje prace ponad peronami, w obszarze torów, w przejściu podziemnym oraz tunelu tramwajowym. Projekt za ok. 2 mld zł netto ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych POIiŚ.
Od 13 marca, czyli od korekty rozkładu jazdy, na stacji Warszawa Zachodnia będą trzy nowe perony. Równocześnie z nowym peronem nr 8 zbudowano tory, sieć trakcyjną i włączono urządzenia sterowania ruchem, odpowiedzialne za bezpieczna obsługę połączeń. Nowy peron jest przygotowany do obsługi pociągów z kierunku Warszawy Centralnej oraz Łodzi. Peron nr 8, podobnie jak dwa czynne już nowe perony nr 6 i 7, ma 400 metrów i znajduje się pod szerokim zadaszeniem. Zapewnione jest oznakowanie oraz informacje o kursowaniu pociągów i komunikacji na modernizowanej stacji.
Podróże koleją oraz prace nad, na i pod ziemią
Na stacji Warszawa Zachodnia zapewnione są codzienne podróże aglomeracyjne, regionalne i dalekobieżne około 750 pociągami. Równocześnie ekipy pracują na podziemnych kondygnacjach: dla pieszych i tramwajowej. Trasa piesza – około 700 metrów długości i 60 metrów szerokości – połączy perony 1-8 z peronem nr 9 na linii obwodowej. Przewidziano przestrzeń na lokale użytkowe.
W obszarze stacji wykonawca przygotował już blisko 8 km torów i sieci trakcyjnej. Zamontowano 43 rozjazdy – elementy torów, bardzo ważne dla sprawnego i bezpiecznego prowadzenia ruchu. Zaawansowana jest budowa lokalnego centrum (LCS) sterowania z komputerowymi urządzeniami. LCS zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu na zmodernizowanej stacji. Postępują prace przy połączeniu linii obwodowej z linią radomską. Przygotowana jest nowa konstrukcja, która umożliwi bezkolizyjny przejazd pociągów. Ciężki sprzęt demontuje zbędne obiekty nad torami w kierunku stacji Warszawy Włochy.
Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” wart jest ok. 2 mld zł netto. Realizacja przewidziana do 2023 r.
Więcej informacji o projekcie na stronie stolicadobrychrelacji.pl