Strona główna » Wiadomości » Transport miejski » MPK Łódź wykorzysta automatyczny system przeciwoblodzeniowy sieci trakcyjnej. Przełomowa inwestycja na skalę kraju

MPK Łódź wykorzysta automatyczny system przeciwoblodzeniowy sieci trakcyjnej. Przełomowa inwestycja na skalę kraju

Redakcja

MPK Łódź zainstaluje system przeciwoblodzeniowy, który będzie nakładać cienką warstwę preparatu na spodnią część drutu jezdnego. Będzie to pierwsze miasto w Polsce, które wykorzysta taką technologię.

Minionej zimy po przeprowadzeniu pozytywnych testów, Corail TS i MPK Łódź doszli do porozumienia w sprawie zainstalowania systemu przeciwoblodzeniowego (OHCL) przed następnym sezonem zimowym. Corail jest firmą oferującą systemy odpowiedzialne za utrzymanie w czasie zimy także taboru kolejowego – więcej informacji.

System jaki zostanie zainstalowany na łódzkich tramwajach jest zaprojektowany do nakładania cienkiej warstwy preparatu na spodnią część drutu jezdnego w celu zabezpieczenia i konserwacji. Oblodzenie sieci trakcyjnej, podobnie jak na kolei – kończy się utrudnieniem, a w skrajnych przypadkach paraliżem ruchu. Po sieci tramwajowej w Łodzi dotychczas musiały jeździć dedykowane wozy techniczne usuwające oblodzenie z drutu jezdnego – jeden z takich pojazdów został zaprezentowany podczas targów TRAKO 2021.

Inwestycja w Łodzi pozwoli zwiększyć efektywność konserwacji sieci trakcyjnej na liniach tramwajowych. Dodatkowym plusem zastosowania systemu jest zmniejszenie tarcia pomiędzy ślizgaczem pantografu a siecią trakcyjną, co przełoży się na zmniejszenie zużycia części trących.  Ponieważ zarówno drut jezdny, jak i ślizgacz pantografu tramwajowego ulegają zużyciu z powodu tarcia między nimi, konieczna jest ich częsta naprawa lub wymiana. Niezależnie od dodatkowych czynników jak natężenie ruchu, prędkość, warunki środowiskowe i atmosferyczne, jakości drutu trakcyjnego oraz wkład ślizgacza, zastosowanie systemu przyniesie korzyści operacyjne oraz finansowe.

Co ciekawe, system może zostać zainstalowany zarówno na pojeździe elektrycznym, jak i spalinowym – a nakładanie warstwy preparatu bezproblemowo odbywa się pod napięciem w sieci trakcyjnej. Tu pojawiają się dodatkowe plusy systemu, ponieważ stosowany preparat poprawia przewodzenie prądu elektrycznego z sieci trakcyjnej do pantografu. Ponadto nakładany smar jest hydrofobowy, tym samym skutecznie zapobiega zamarzaniu.

Z takich systemów od lat korzystają już zagraniczni organizatorzy transportu miejskiego. Jak podaje Corail TS, ich system jest wykorzystywany w innych krajach europejskich. Od przyszłej zimy do grona klientów dołączą także tramwaje w Holandii oraz Norwegii

Podobne artykuły