MPK Łódź zainstaluje system przeciwoblodzeniowy, który będzie nakładać cienką warstwę preparatu na spodnią część drutu jezdnego. Będzie to pierwsze miasto w Polsce, które wykorzysta taką technologię.
Minionej zimy po przeprowadzeniu pozytywnych testów, Corail TS i MPK Łódź doszli do porozumienia w sprawie zainstalowania systemu przeciwoblodzeniowego (OHCL) przed następnym sezonem zimowym. Corail jest firmą oferującą systemy odpowiedzialne za utrzymanie w czasie zimy także taboru kolejowego – więcej informacji.
System jaki zostanie zainstalowany na łódzkich tramwajach jest zaprojektowany do nakładania cienkiej warstwy preparatu na spodnią część drutu jezdnego w celu zabezpieczenia i konserwacji. Oblodzenie sieci trakcyjnej, podobnie jak na kolei – kończy się utrudnieniem, a w skrajnych przypadkach paraliżem ruchu. Po sieci tramwajowej w Łodzi dotychczas musiały jeździć dedykowane wozy techniczne usuwające oblodzenie z drutu jezdnego – jeden z takich pojazdów został zaprezentowany podczas targów TRAKO 2021.
Inwestycja w Łodzi pozwoli zwiększyć efektywność konserwacji sieci trakcyjnej na liniach tramwajowych. Dodatkowym plusem zastosowania systemu jest zmniejszenie tarcia pomiędzy ślizgaczem pantografu a siecią trakcyjną, co przełoży się na zmniejszenie zużycia części trących. Ponieważ zarówno drut jezdny, jak i ślizgacz pantografu tramwajowego ulegają zużyciu z powodu tarcia między nimi, konieczna jest ich częsta naprawa lub wymiana. Niezależnie od dodatkowych czynników jak natężenie ruchu, prędkość, warunki środowiskowe i atmosferyczne, jakości drutu trakcyjnego oraz wkład ślizgacza, zastosowanie systemu przyniesie korzyści operacyjne oraz finansowe.
Co ciekawe, system może zostać zainstalowany zarówno na pojeździe elektrycznym, jak i spalinowym – a nakładanie warstwy preparatu bezproblemowo odbywa się pod napięciem w sieci trakcyjnej. Tu pojawiają się dodatkowe plusy systemu, ponieważ stosowany preparat poprawia przewodzenie prądu elektrycznego z sieci trakcyjnej do pantografu. Ponadto nakładany smar jest hydrofobowy, tym samym skutecznie zapobiega zamarzaniu.
Z takich systemów od lat korzystają już zagraniczni organizatorzy transportu miejskiego. Jak podaje Corail TS, ich system jest wykorzystywany w innych krajach europejskich. Od przyszłej zimy do grona klientów dołączą także tramwaje w Holandii oraz Norwegii