Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » Modernizacja LK nr 285 ponownie opóźniona. W marcu miały odjechać pierwsze pociągi do Sobótki i Świdnicy

Modernizacja LK nr 285 ponownie opóźniona. W marcu miały odjechać pierwsze pociągi do Sobótki i Świdnicy

Redakcja
Sobótka 12 luty 2022 r. Fot. TT / Bartosz Jungiewicz

Ponownie opóźniają się prace na linii nr 285, tym samym uruchomienie połączenia Wrocław – Sobótka – Świdnica ma zostać przełożone o kolejne kilka miesięcy. PLK tłumaczą się z opóźnień.

Na trzy miesiące zamawiający ocenił czas potrzebny do wykonania wszystkich prac, które mają pozwolić na uruchomienie pociągów na linii Wrocław – Sobótka – Świdnica. Przypomnijmy, że jeszcze w październiku ubiegłego roku zapowiadano, że pociągi wrócą na trasę w grudniu 2021 r., aby w listopadzie przełożyć ten termin na marzec br. Teraz natomiast, na trzy tygodnie przed tym terminem PLK informują, że wykonawca ma wykonać swoje prace do czasu wejścia w życie czerwcowej korekty rozkładu jazdy. Warto wspomnieć, że według pierwszych planów, inwestycja miała zostać zrealizowana wraz z końcem 2020 roku. O przełożeniu uruchomienia połączeń kolejowych Wrocław – Sobótka – Świdnica z marca na czerwiec br., zarządca linii kolejowych poinformował przewoźników.

Co warto wskazać, 14 lutego skierowaliśmy się z pytaniami zarówno do PKP PLK, jak i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Wtedy to Urząd Marszałkowski był jeszcze przekonany, że w połowie marca uda się uruchomić połączenia. Natomiast od PLK nie uzyskaliśmy odpowiedzi na pytania, dopiero wczoraj zarządca infrastruktury udostępnił swój komunikat dotyczący opóźnienia w realizacji inwestycji, na niecałe trzy tygodnie przed planowanym powrotem pociągów na trasie.

Jak twierdzą PLK, przegląd linii wykonany w ostatnich dniach wykazał, że wykonawcy pozostało do zrobienia zbyt dużo prac, aby pociągi wróciły na linię w marcu.

Podstawowe prace, które muszą być wykonane są związane z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym na stacji w Kobierzycach oraz na przejazdach kolejowo- drogowych. Brak pełnej kontroli nad urządzeniami wymagałby m.in. ograniczenia prędkości pociągów, a to na jednotorowej linii wpływałoby niekorzystnie na organizację rozkładu i punktualność. Ponadto zmiany mogłyby dodatkowo ograniczać ruch na ważnych skrzyżowaniach dróg i torów – szczególnie w obszarze Wrocławia – tłumaczą PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na linii z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy jest kilkadziesiąt przejazdów. Wykonane dotychczas prace nie są wystarczające. Aby zapewnić standardy bezpieczeństwa, wyeliminować możliwe ograniczenia prędkości oraz zachować rozkładowy czas podróży, konieczne jest także uporządkowanie terenu obok przejazdów – szczególnie tych zabezpieczonych znakami, gdzie widoczność jest niezwykle ważna.

W zakresie obsługi pasażerskiej, przystanki nie zostały wyposażone w wiaty i ławki oraz wymagane oznakowanie. To kilkanaście lokalizacji, w których podróżni powinni mieć dogodny i bezpieczny dostęp do pociągów: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście.

11 par pociągów na trasie

Jak poinformował nas Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Koleje Dolnośląskie mają obsługiwać połączenia na tej trasie. Planowane jest uruchomienie 11 par pociągów.

Średnie czasy jazdy na linii Wrocław – Kobierzyce – Sobótka – Świdnica mają wyglądać następująco:

Kategoria pociągu Wrocław Gł.

Kobierzyce
Wrocław Gł.

Sobótka
Wrocław Gł.

Świdnica Miasto
osobowy 23 min 40 min 1 godz. 5 min
przyspieszony 16 min 29 min 50 min

Uruchomienie połączenia kolejowego z Wrocławia do Świdnicy to bardzo dobra informacja dla mieszkańców stolicy Dolnego Śląska, w tym mieszkańców południowej części miasta, ale również Bielan Wrocławskich, Kobierzyc, Sobótki i Świdnicy, którzy zyskają bezpośrednie połączenia do stacji Wrocław Główny. Z połączenia skorzystają również turyści, wyjeżdżający w rejon Ślęży (popularne miejsce turystyczne w bliskiej okolicy Wrocławia). Spodziewamy się na tej linii dużej frekwencji pasażerskiej – mówił dla 'NaKolei.pl’ Michał Nowakowski, Rzecznik Prasowy Marszałka Województwa Dolnośląskiego. -Warto dodać, że Samorząd Województwa dbając o rozwój kolei dofinansował kwotą ponad 170 mln zł ze środków unijnych przeprowadzoną przez PKP PLK modernizację blisko 60-kilometrowej linii Wrocław – Świdnica, przez Sobótkę. Dostępna dla mieszkańców Dolnego Śląska kolej jest priorytetem dla samorządu województwa – dodał.

Niewykluczone inwestycje dworcowe na linii

PKP S.A. obecnie realizują największy w historii projekt przebudowy i budowy dworców, czyli Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego w województwie dolnośląskim Spółka przebudowuje 19 dworców kolejowych.

W tym projekcie nie ujęto inwestycji w budynki dworcowe na linii 285, gdyż na tej linii dopiero niebawem, po przeszło 20 latach, zostanie przywrócony ruch osobowy – mówi dla portalu NaKolei.pl Bartłomiej Sarna z PKP S.A.

Decyzje o realizacji inwestycji na LK nr 285 będą zależne m.in. od popularności, którą linia będzie cieszyć się po jej otwarciu oraz oczekiwań podróżnych.

W związku z tym nie wykluczamy możliwość przebudowy dworców w ramach kolejnych programów inwestycyjnych, po uprzednim przeprowadzeniu analizy i pozyskaniu środków finansowych na ten cel – dodaje Bartłomiej Sarna.

 

Podobne artykuły