Debaty Przewozy pasażerskie

Minister Wild: “CPK nie wydarzy się bez kolei w takim samym stopniu, jak nie wydarzy się bez lotnictwa”

Minister Wild: “CPK nie wydarzy się bez kolei w takim samym stopniu, jak nie wydarzy się bez lotnictwa” Fot. NaKolei.pl

W ostatnich dniach odbyły się warsztaty spółki celowej i PKP PLK, gdzie nastąpił coraz bardziej uszczegóławiany podział prac w ramach programu. Spółka celowa przystępuje do prac nad  wieloletnim programem rządowym- powiedział  podczas I Kongresu Rozwoju Kolei Mikołaj Wild, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Minister poinformował, że są już ustalone plany jeśli chodzi o zapotrzebowanie na tabor, którym dojedziemy do CPK (plany PKP Intercity).

Co jest istotne dlatego, że znaczne zwiększenie jego liczby i częstotliwości oznacza, że będziemy potrzebować znacznie więcej pociągów. CPK nie wydarzy się bez kolei w takim samym stopniu, jak nie wydarzy się bez lotnictwa. To są dwa komponenty wzajemnie się uzupełniające i dopełniające- zauważył Mikołaj Wild.

Dodał, że trwa wspólna praca nad wieloletnim programem, w ramach którego ujęte zostaną wszystkie inwestycje, mające doprowadzić do tego, aby z największych aglomeracji w Polsce można było dojechać do CPK w 2 lub 2,5 godziny.

Chodzi także o możliwość rozwoju sieci ku połączeniom międzynarodowym, możliwość przetrasowania do 70 proc. pociągów dalekobieżnych przez CPK, budowę nowych szlaków kolejowych. I nie tylko zapewnienie komfortowego dojazdu do portu lotniczego, ale przede wszystkim komfortowe podróże po Polsce, aby transport kolejowy był prawdziwą atrakcyjną konkurencją dla transportu samochodowego- mówił Wild.

Ucząc się na  błędach innych chcemy, by trasy kolejowe były co najmniej pół roku, a może nawet rok wcześniej oddane przed uruchomieniem Portu “Solidarność”. A czas, w który celujemy, to jest koniec roku 2027- poinformował.

CPK szansą dla kolei

Czym de facto jest projekt CPK, czy to cywilizacyjny, technologiczny skok dla kolei? Zdaniem wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela “to jest kolejna inspiracja, w którą kolej musi się wpisywać”.

Ze strony ministerstwa wpisujemy się w CPK opracowując dokumenty, które pozwolą poruszać się pociągom do 250 km/h. To  koncepcja zakładająca budowę nowych linii kolejowych, modernizację istniejących, a także zakładająca czasy przejazdu z kluczowych punktów w 2-2,5 h- mówił Bittel.

Rzeczywiście oznacza to skok jakościowy i jest szansą oraz wyzwaniem dla polskiej kolei. To priorytet, do którego powinniśmy dążyć. Rzeczywiście jest tak, że ogromne lotnisko bez kolei sobie nie poradzi, albo poradzi sobie słabiej. Przed nami bardzo dużo pracy. Jestem pewien, że CPK to absolutnie kluczowa inwestycja- skwitował.

Z centrum Warszawy do CPK w 15 minut?

Takie mamy założenia. Ale nie rozważamy tylko tego 15-minutowego dojazdu z Warszawy do lotniska „Solidarność”. My również interesujemy się tym, jak będzie obsługiwany pasażer, który wystartuje pociągiem Inter City z Wrocławia- powiedział Krzysztof Mamiński, prezes Zarządu PKP S.A.

Mamiński poinformował, że taki pasażer będzie miał zaproponowane to, aby odprawę bagażową zrobić już przed uruchomieniem podróży pociągiem lub w jej trakcie, ażeby wysiadając na lotnisku „Solidarność” przeszedł tylko przez kontrolę bezpieczeństwa.

Chodzi o to, żeby czas na dojazd wykorzystać właśnie na to, żeby  nie musiał ponownie go tracić na te wszystkie procedury, które są z tym związane, jak nadawanie bagażu. O tym myślimy i to bardzo realnie. Stąd będziemy też wyrażać swoje oczekiwania w stosunku do producentów taboru, to musi być przygotowane od samego początku- dodał.

Mamiński stwierdził, że do obsługi połączeń z CPK ma być 130  jednostek taborowych: 80 międzyregionalnych i 50 kategorii Inter City, a dodatkowo 20 w ruchu aglomeracyjnym.

To skok jakościowy w polskim kolejnictwie w ruchu pasażerskim, bo to będą prędkości do 250 km/h- podsumował prezes PKP S.A.