Mieszkańcy regionu w woj. kujawsko-pomorskim zaczęli zbierać podpisy pod petycją w sprawie przywrócenia ruchu pociągów na trasie Toruń – Lipno – Sierpc. Proponują wprowadzenie połączenia Toruń – Sierpc – Warszawa oraz wykorzystanie LK 33. Również zwrócili uwagę na problem wykluczenia transportowego, który jest potęgowany decyzjami marszałka Całbeckiego.
Mieszkańcy wschodniej ściany województwa kujawsko-pomorskiego wystąpili z petycją o zrezygnowanie Urzędu Marszałkowskiego z działań zmierzających do wykluczenia komunikacyjnego regionu oraz przywrócenie połączeń kolejowych na linii łączącej Toruń z Lipnem i Sierpcem, a także docelowo Brodnicę z Rypinem i Sierpcem
Przypomnijmy, że 12 grudnia 2020 r., przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskie podpisali z POLREGIO roczną umowę na realizację przewozów kolejowych w regionie. Urząd Marszałkowski zwlekał z decyzją o podpisaniu umowy do przedednia wprowadzenia nowego, rocznego rozkładu jazdy, kiedy inne regiony już miały dużo wcześniej podpisane umowy na najbliższe 10 lat. Województwo kujawsko-pomorskie natomiast podpisało tylko roczną umowę, a na dodatek mocno okrojoną, gdyż w ramach niej zrezygnowano z około 40% połączeń w województwie. W ramach podpisanej umowy pociągi POLREGIO do 11 grudnia 2021 roku pokonają łącznie 2 261 035 kilometrów, czyli o 1,3 mln km mniej niż w latach ubiegłych. Taka decyzja wiążę się z znacznym narażeniem mieszkańców na wykluczenie transportowe.
Przywrócenie połączeń na LK 27
Jak zwracają uwagę mieszkańcy, linia kolejowa nr 27 jest przykładem porażki w wykorzystaniu potencjału kolei na skalę ogólnokrajową.
Podczas, gdy na obszarze Polski prowadzi się udane reaktywacje transportu kolejowego w postaci rewitalizacji, wzmocnienia oferty przewozowej bądź odbudowy całych traktów, samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego właśnie zawiadamia o cięciu jakichkolwiek par pociągów na trasie Toruń-Sierpc oraz brak planów reaktywacji tych połączeń w przyszłości. Podaje się argumenty o rzekomo złym stanie linii kolejowej, nieoptymalnie usytuowanych przystankach bądź słabej frekwencji – zwracają uwagę mieszkańcy.
Mieszkańcy przedstawili kontrargumenty do tych przedstawionych przez Urząd Marszałkowski. Wśród nich czytamy, że:
- Linia Kolejowa nr 27 znajduje się w dobrym stanie technicznym, w 2018 roku przeprowadzono podbicie torów i likwidację większości ograniczeń prędkości. Przy wykorzystaniu prędkości rozkładowej pozwala na dotarcie z Lipna do Torunia poniżej godziny, co jest czasem nieosiągalnym dla autobusu.
- Miejscowość Lubicz jest stale zakorkowana i nie gwarantuje wygodnego dojazdu do Torunia z okolic Lipna. Mając do dyspozycji słabo obłożoną linię kolejową obok notorycznie zablokowanej DK10 skazujemy mieszkańców na nie-ekologiczny oraz nie-efektywny transport indywidualny.
- Linia posiada, z pojedynczymi wyjątkami, dobrze zlokalizowane przystanki w centrum miejscowości (Lubicz, Obrowo, Skępe), co w połączeniu z dowozem autobusami na dworzec, bądź wygodnymi parkingami może być receptą na sukces i przekonać wielu ludzi na przesiadkę ze swojego auta.
- Podaje się dane o słabej frekwencji. Dlatego też mieszkańcy zadają pytanie o to kiedy były prowadzone pomiary. Jak zauważają, niejednokrotnie zdarzało się, że duże zainteresowanie podróżnych przekładało się na brak miejsc w pociągu.
- Linia Kolejowa nr 27 może stanowić doskonały produkt transportowy województwa. Razem z Kujawsko-Pomorskim Transportem Samochodowym oraz działającym na obszarze powiatu lipnowskiego Powiatowym Zakładem Transportu Samochodowym może stworzyć spójną sieć komunikacyjną.
- Linia kolejowa nr 27 może również stanowić komfortowe i szybkie połączenie Torunia z Płockiem, co tylko pozytywnie wpłynęłoby na atrakcyjność linii.
Wydłużenie połączeń z Grudziądza do Brodnicy
Mieszkańcy również zwracają uwagę na korzystne wykorzystanie odcinka linii kolejowej nr 33, która wymagałaby przeprowadzenia modernizacji. Przypomnijmy, że na linii dotychczas przeprowadzano prace modernizacyjne, natomiast są jeszcze kilkukilometrowe odcinki, gdzie pociągi mogą kursować z prędkością 20-50 km/h. Jak zwracają uwagę mieszkańcy, w wypadku modernizacji odcinki Szczutowo – Sierpc, atrakcyjne byłoby wydłużenie połączeń z Grudziądza do Brodnicy o Rypin i Sierpc.

Na czerwono odcinek Szczutowo – Sierpc, gdzie prędkość maksymalna wynosi 20 km/h. Mat. PKP PLK / NaKolei.pl
Weekendowe połączenie do Warszawy
Mieszkańcy zwrócili się również z prośbą do Ministerstwa Infrastruktury o rozpatrzenie uruchomienia przyśpieszonego połączenia dalekobieżnego łączącego Toruń z Warszawą przez Sierpc kursującego co najmniej w weekendy. Jak zwracają uwagę mieszkańcy, obecnie z Lipna nie ma nawet autobusu łączącego miasto z Warszawą.
Postulaty mieszkańców
Mieszkańcy swoje postulaty zawarli krótko w czterech punktach. Dotyczą one zatrzymania „ostrego cięcia” w województwie, uatrakcyjnienia oferty na LK 27, uruchomienie połączeń dalekobieżnych Toruń – Sierpc – Warszawa oraz zawierają prośbę o otrzymanie odpowiedzi dot. wieloletniego dotowania nocnych połączeń Toruń – Skępe przez Urząd Marszałkowski:
- Prosimy o wycofanie się z planów likwidacji 2 par pociągów na odcinku Toruń-Lipno-Sierpc przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Ta decyzja doszczętnie pogrąży, już i tak, beznadziejną i nie przystającą do współczesnych trendów sytuację transportową.
- Jako mieszkańcy docelowo wyrażamy postulat o wprowadzeniu atrakcyjnej oferty na tym odcinku po okresie pandemii w postaci większej ilości par pociągów oraz odtworzenie połączeń kolejowych na trasie Brodnica-Sierpc.
- Prosimy Ministerstwo Infrastruktury o rozważenie uruchomienia dalekobieżnych połączeń kolejowych na trasie Toruń-Sierpc- Warszawa co najmniej w charakterze weekendowym, a także wsparcie w budowie spójnych i atrakcyjnych połączeń, chociażby na odcinku Toruń-Płock w postaci kursów regionalnych oraz dalsze utrzymywanie atrakcyjnych parametrów LK27.
- Prosimy o odpowiedź na pytanie, czemu przy ograniczonym budżecie UMWKP dotował nocne połączenie kolejowe na odcinku Toruń-Skępe przez wiele lat pomimo próśb mieszkańców o przesunięcie tego połączenia. Jaki był jego sens?
Petycja mieszkańców dostępna tutaj.
Zobacz również: Mieszkańcy woj. kujawsko-pomorskiego walczą o przywrócenie połączeń kolejowych. Powstała petycja online