Ekonomia i rynek Kolej na świecie Przewozy towarowe

MegaHub w Hanowerze. Przyjmie także ładunki z Polski

MegaHub w Hanowerze. Przyjmie także ładunki z Polski Fot. DB

Europejski operator w zakresie intermodalnego kolejowego transportu towarowego Kombiverkehr KG, wiosną 2021 r. zintegruje nowo wybudowany terminal MegaHub w Hanowerze-Lehrte z krajową i międzynarodową siatką połączeń kolejowych.

Po intensywnych przygotowaniach firma ogłasza teraz planowane uruchomienie przez MegaHub pierwszych pociągów operatorskich. Ma to nastąpić w kwietniu 2021 r. Terminale w Ludwigshafen, Lubece, Kilonii, Hamburgu, Monachium i Duisburgu po stronie niemieckiej i Malmö po stronie szwedzkiej mają zostać połączone z terminalem w Hanowerze-Lehrte. Po rozpoczęciu operacji terminalowych w pierwszej fazie możliwe będą przeładunki z transportu drogowego na kolejowy, w drugiej fazie natomiast także przeładunki z kolei na kole.

Obsługa ciężarówek od czerwca 2020 r.

Szybki obiekt przeładunkowy MegaHub Lehrte, rozpoczął obsługę towarów w czerwcu 2020 r. po około dwóch latach budowy. Od czasu wmurowania kamienia węgielnego w maju 2018 r. na terenie dawnej stacji rozrządowej Lehrte o powierzchni około 120 000 metrów kwadratowych zbudowano sześć torów przeładunkowych o długości około 700 metrów każdy i trzy suwnice bramowe.

Nowy obiekt do szybkiego przeładunku będzie obsługiwał kontenery transportowane na naczepach, nadwoziach wymiennych a także wagonach platformach. Towary będą transportowane do wielu państw europejskich, w tym także do Polski. Będzie to możliwe dzięki współpracy Kombiverkehr ze spółką PCC Intermodal. W Polsce ładunki będą docelowo transportowane do terminala w Kutnie.

Nowością będą natomiast przewozy do Szwecji, a konkretniej do terminala w Malmö.

Szybkość obsługi zaletą terminala

Planując start naszych pociągów w nadchodzącym roku, dotrzymamy obietnicy aktywnego wykorzystania wysoko rozwiniętego technicznie systemu MegaHub, który jest unikalny w Europie, do dalszego rozwoju transportu intermodalnego. To przybliża nas do celu, jakim jest oferowanie wydajnych pociągów intermodalnych za pośrednictwem połączenia z MegaHub, które obecnie mają wolumeny, nieodpowiednie dla pociągów blokowych – mówi Armin Riedl, dyrektor zarządzający Kombiverkehr KG.

Zaletą nowego terminala ma być zatem szybkość obsługi kontenerów. Po natychmiastowym posortowaniu pociągi będą opuszczały terminal, udając się do miejsc docelowych, tj. tylko z jednostkami ładunkowymi dla jednego konkretnego terminala. Dzięki koncepcji szybkiego obiektu przeładunkowego możliwe są nowe połączenia w sieci Kombiverkehr, które wcześniej nie były objęte zakresem usług.

Połączenie do wielu krajów europejskich

Region gospodarczy Hanoweru, który Kombiverkehr wcześniej łączył z Weroną bezpośrednim połączeniem kolejowym, otrzyma krajowe i rozszerzone międzynarodowe połączenia. Jednostki ładunkowe z regionu wokół Hanoweru, które są dostarczane transportem drogowym, mogą być dalej transportowane wszystkimi pociągami objętymi rozkładem jazdy. Oznacza to, że Hanower będzie nie tylko bezpośrednio połączony z istniejącymi terminalami wewnątrz Niemiec, ale także w ruchu międzynarodowym z licznymi terminalami w: Hiszpanii, Francji, Szwajcarii, Austrii, Włoszech, krajach bałkańskich, Turcji i krajach skandynawskich.