Ekonomia i rynek Konferencje i spotkania Wiadomości

Malinowski o podwyżkach cen energii: “Przewoźnikom bez większych problemów udało się spiąć budżety na rok 2019”

Malinowski o podwyżkach cen energii: “Przewoźnikom bez większych problemów udało się spiąć budżety na rok 2019” Fot. NaKolei.pl

Czy czas, którzy dostali przewoźnicy na przygotowanie się na podwyżki cen energii był wystarczający? Zdaniem Janusza Malinowskiego, prezesa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, ze wsparciem przyszła PKP Energetyka.

ŁKA, tak jak inny przewoźnicy, szczegółowo analizowała ceny na rynku energii w 2018 roku.

Mieliśmy spore wsparcie kompetencyjne ze strony PKP Energetyka. Ceny wynikające z cennika PKP Energetyka są pewnym mitem, bo rzeczywistość wygląda trochę inaczej- mówił podczas konferencji “Kolej na energię” w Hotelu Marriott Janusz Malinowski.

Prezes ŁKA dodał, że jako przewoźnik muszą oni patrzeć na całkowity koszt energii.

W przypadku ŁKA ten wzrost w 2019 roku to jest rząd wielkości 28 proc. Z jednej strony cena MWh wzrosła, ale mamy też opłatę dystrybucyjną, która nie wzrosła, a wręcz trochę spadła. Musimy też wziąć pod uwagę, że stawka jednostkowa cennika dostępu do torów zarządcy PKP PLK na 2019 rok uległa obniżeniu, a procentowy udział kosztów dostępu, jest w zasadzie u wszystkich przewoźników wyższy niż procentowy udział kosztów energii- mówił Malinowski.

Kolejną kwestią, którą poruszył są umowy wieloletnie.

Jesteśmy tą spółką, której umowa kończyła się akurat w 2018 roku. Podjęliśmy decyzję, ze zawrzemy umowę wieloletnią i w zasadzie jesteśmy zabezpieczeni do 2022 roku. Myślę, że wszystkim przewoźnikom pasażerskim jednak bez większych problemów udało się spiąć budżety na rok 2019-stwierdził prezes ŁKA.

ŁKA, jak poinformował ma umowę wieloletnią na trzy lata, czyli na rok 2019, 2020 i 2021, która daje też im czas na wdrożenie pewnych rozwiązań optymalizujących zużycie energii.

Te rozwiązania muszą być wprowadzone w Polsce globalnie przez większość, a najlepiej przez wszystkich przewoźników, bo wtedy będziemy mieli możliwość uzyskania najlepszego efektu. Z jednej strony jest zachęta ekonomiczna dla drużyn trakcyjnych, żeby prowadzili pociąg przy jak najmniejszym zużyciu energii. Z drugiej strony, jak najmniejsze  ryzyko w zakresie zamówionej mocy. W takiej sytuacji możemy uzyskać realne oszczędności- zauważył Malinowski.

Prezes wyszedł z apelem, by liczniki na pojazdach trakcyjnych wprowadzono globalnie.

My jako ŁKA w zasadzie na to rozwiązanie jesteśmy gotowi, bo nasz cały tabor jest wyposażony w liczniki i w zasadzie moglibyśmy w te rozwiązania w każdej chwili wejść. Apeluję o jak najszersze wejście w ten projekt. Wejdźmy w rozliczane energii licznikowe ale globalnie, przewoźnicy plus energetyka i wtedy będziemy mogli uzyskać  najlepsze efekty- skwitował.