Strona główna » Wiadomości » Lubelskie: ponad miliard złotych dotacji do przewozów kolejowych

Lubelskie: ponad miliard złotych dotacji do przewozów kolejowych

Redakcja
Fot. Newag

Od 2011 do 2024 roku województwo lubelskie dofinansowało przewozy kolejowe o zasięgu regionalnym kwotą przekraczającą miliard złotych. Pieniądze trafiają do Polregio (Przewozów Regionalnych). To dla województwa spory wydatek, biorąc pod uwagę, że Lubelskie należy do biedniejszych regionów z tzw. ściany wschodniej.

Od 2011 roku widać wyraźny wzrost nakładów na ten cel – dla porównania w dekadzie 2011-2010 kolej otrzymała z budżetu województwa wsparcie na poziomie około 220 mln zł. W pierwszym roku omawianego okresu wydatki budżetu województwa na organizację przewozów kolejowych wyniosły niespełna 52,6 mln zł, by w 2012 sięgnąć prawie 56 mln zł. Barierę 60 mln zł przekraczano co roku w latach 2014-2018. W 2019 roku województwo lubelskie wsparło przewozy kolejowe kwotą nieco wyższą niż 70 mln zł. Rok później było to prawie 77 mln zł, a w 2021 już blisko 81,5 mln zł. Kolejny rok – 2022 – oznaczał wzrost dotacji o kolejnych 14 mln zł, natomiast w 2023 roku sejmik wojewódzki wsparł kursowanie pociągów kwotą niemal 120,5 mln zł. Plan na 2024 rok przewidywał z kolei wypłatę 131,5 mln zł. Łącznie za lata 2011-2024 otrzymamy więc 1 mld 57 mln 834,5 tys. zł.

Ten coroczny wzrost wynika nie tylko z inflacji, ale i różnych rosnących kosztów ponoszonych przez kolej, a także z racji wyższej pracy przewozowej wykonywanej przez Polregio. W 2024 praca przewozowa miała wynieść prawie 3,5 mld poc-km, a w latach 2011-2024 było to łącznie ponad 41 mld poc-km.

Samorząd Województwa Lubelskiego ma umowę podpisaną z Polregio na przewozy pasażerskie na najważniejszych liniach kolejowych przebiegających przez region: nr 2 (odcinek: Siedlce – Łuków – Biała Podlaska – Terespol), nr 7 (Dęblin – Lublin – Chełm), nr 26 (Łuków – Dęblin), nr 30 (Łuków – Lublin), nr 68 (Lublin – Kraśnik – granica województwa), nr 69 (Rejowiec – Hrebenne), nr 72 (Zawada – Zamość), nr 81 (Chełm – Włodawa), nr 101 (Hrebenne – granica województwa) i nr 581 (Świdnik – Lublin Airport).

Lubelskie zakupiło do tej pory 27 pojazdów szynowych do obsługi swoich połączeń, poprawiając zdolności operacyjne Polregio, w tym 13 to pociągi o napędzie spalinowym, a 14 – elektryczne zespoły trakcyjne (w tym pięć zmodernizowanych EZT serii EN57AL oraz dziewięć składów Impuls 2). Samorząd chciałby kupić jeszcze kolejnych dziewięć dwuczłonowych EZT (przy wsparciu z funduszy unijnych), ale wystąpiły problemy z realizacją tych planów. Już drugi raz unieważniony został przetarg na zakup czterech pociągów (z opcją na piąty pojazd) – za pierwszym razem nie zgłosił się żaden producent, a do drugiego przetargu przystąpiła co prawda Pesa, ale jej oferta przekroczyła budżet zadania o 1,5 mln zł i ten przetarg też unieważniono.

 

 

 

Podobne artykuły