POLREGIO ogłosiło kolejne postępowanie, w ramach którego bada rynek przed kasacją pojazdów. Tym razem chodzi o 39 jednostek, głównie EN57.
Od pewnego czasu POLREGIO prowadzi postępowania, które są przygotowaniem przewoźnika do rozpoczęcia zmasowanego złomowania starych jednostek. Już w październiku 2022 roku przewoźnik ogłosił przetarg na sprzedaż 21 pojazdów w tym lokomotyw SU45 i SP32 z przeznaczeniem do fizycznej kasacji.
Następnie dużo większe postępowanie zostało ogłoszone w listopadzie 2022 roku. Wtedy to POLREGO ogłosiło wstępne postępowanie w formie zapytania, w którym chodziło o demontaż i kasację 103 jednostek taboru kolejowego. Po naszym tekście, Poseł Franciszek Sterczewski wystosował interpelację do Ministerstwa Aktywów Państwowych, w której pytał o przyczyny decyzji tak zmasowanego złomowania ilostanu.
Więcej informacji: Co dalej z wielkim złomowaniem w POLREGIO? Możliwe, że uda się uratować kilka lokomotyw
Wychodzi na to, że POLREGIO przygotowuje do zezłomowania jeszcze większej ilości pojazdów, ponieważ pojawiło się dzisiaj kolejne postępowanie w formie zapytania dot. sprzedaży taboru kolejowego z przeznaczeniem do fizycznej kasacji. Chodzi o 39 jednostek, w głównej mierze EN57, a dokładniej o:
- EN57-635 (miejsce postoju Sucha Beskidzka)
- EN57-894 (Przeworsk)
- EN57-909 (Sucha Beskidzka)
- EN57-958 (Przeworsk)
- EN57-1013 (Przeworsk)
- EN57-1060 (Skarżysko-Kamienna)
- EN57-1069 (Skarżysko-Kamienna)
- EN57-1124 (Przeworsk)
- EN57-1142 (Sucha Beskidzka)
- EN57-1218 (Skarżysko-Kamienna)
- EN57-1238 (Sucha Beskidzka)
- EN57-1242 (Skarżysko-Kamienna)
- EN57-1245 (Toruń)
- EN57-1254 (Skarżysko-Kamienna)
- EN57-1300 (Białystok)
- EN57-1305 (Sucha Beskidzka)
- EN57-1317 (Łuków)
- EN57-1320 (Skarżysko-Kamienna)
- EN57-1327 (Sucha Beskidzka)
- EN57-1338 (Łuków)
- EN57-1339 (Toruń)
- EN57-1353 (Sucha Beskidzka)
- EN57-1389 (Skarżysko-Kamienna)
- EN57-1400 (Łuków)
- EN57-1442 (Łuków)
- EN57-1499 (Skarżysko Kamienna)
- EN57-1708 (Łuków)
- EN57-1794 (Toruń)
- EN57-1802 (Przeworsk)
- EN57-1815 (Skarżysko-Kamienna)
- EN57-1816 (Skarżysko-Kamienna)
- EN57-1940 (Toruń)
- EN71-005 (Sucha Beskidzka)
- EN71-007 (Sucha Beskidzka)
- EN71-012 (Sucha Beskidzka)
- EN71-016 (Sucha Beskidzka)
- EN71-019 (Sucha Beskidzka)
- EN71-026 (Sucha Beskidzka)
- EN71-037 (Sucha Beskidzka)
Wstępny termin likwidacji wskazano na III kwartał 2023 r.
EN57 nie do uratowania?
Na początku stycznia POLREGIO ogłosiło postępowanie, w którym skierowało się z pytaniem do rynku: „Czy jest Pan/Pani zainteresowany zakupem pojazdów kolejowych z przeznaczeniem innym niż fizyczna likwidacja za kwotę minimum 120 tys. netto, za 1 pojazd?”. Chodziło o sprzedaż kilku jednostek EN57.
Na zapytanie odpowiedziała tylko jedna firma, której działalność opiera się na kasacji pojazdów szynowych. Więc raczej zapytanie nie przyniosło oczekiwanych rezultatów. Co więcej EN57, które miało uzyskać „drugie życie” w ramach tego postepowania – trafiło właśnie na dzisiejszą listę pojazdów do zezłomowania (chodzi o jednostki 1060, 1069, 1218, 1242, 1254, 1320, 1389, 1499, 1815, 1816).
Więcej: Tylko jedna firma zainteresowana odkupieniem EN57 od POLREGIO
Dwa zapytania, 142 pojazdy do kasacji
W dwóch zapytaniach, z listopada 2022 roku oraz z dzisiaj, łącznie POLREIGO przygotowuje się do kasacji 142 pojazdów. Przewoźnik pozbywa się taboru, którego nie zakłada już naprawiać. Przewoźnik w najbliższych latach planuje znacznie odmłodzić swoją flotę kupując do 200 nowych EZT-ów, w tym celu w zeszłym tygodniu podpisano umowy ramowe z producentami.
Przypomnijmy jeszcze, że poprzednim razem przewoźnik skierował się z prośba o informację ws. fizycznej kasacji poniższych jednostek:
- SN81-006
- ED72-021
- EN57-108
- EN57-608
- EN57-628
- EN57-646
- EN57-655
- EN57-737
- EN57-750
- EN57-792
- EN57-839
- EN57-869
- EN57-888
- EN57-940
- EN57-948
- EN57-961
- EN57-1018
- EN57-1019
- EN57-1034
- EN57-1035
- EN57-1037
- EN57-1038
- EN57-1039
- EN57-1055
- EN57-1086
- EN57-1154
- EN57-1163
- EN57-1168
- EN57-1169
- EN57-1180
- EN57-1225
- EN57-1239
- EN57-1243
- EN57-1246
- EN57-1260
- EN57-1275
- EN57-1303
- EN57-1310
- EN57-1333
- EN57-1357
- EN57-1386
- EN57-1394
- EN57-1399
- EN57-1407
- EN57-1410
- EN57-1416
- EN57-1419
- EN57-1441
- EN57-1446
- EN57-1456
- EN57-1753
- EN57-1776
- EN57-1782
- EN57-1943
- EN57-2032
- EN57AL – 2108 (w 2018 roku pojazd brał udział w poważnym wypadku w okolicach stacji Daleszewo Gryfińskie)
- EN71-020
- EN71-021
- EN71-034
- SM42-304
- SP32-201
- SP32-202
- SP32-204
- SU42-504
- SU42-506
- SU42-522
- SU42-532
- SU45-64
- SU45-116
- SU45-164
- SU45-174
- SU45-241
- wagon 112A 50 51 19-00 185-5
- Wagon 112A 50 51 19-00 257-2
- Wagon 112A 50 51 19-88 140-5
- Wagon 112A 51 51 19-70 507-4
- Wagon 112A 51 51 19-70 541-3
- Wagon 112A 51 51 19-70 603-1
- Wagon 120A 50 51 84-18 006-3
- Wagon 120A 50 51 21-18 240-4
- Wagon 120A 50 51 21-18 249-5
- Wagon 120A 50 51 21-18 339-4
- Wagon 120A 50 51 21-18 393-1
- Wagon 209Ca 50 51 92-08 001-6
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 000-9
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 003-3
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 008-2
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 026-4
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 028-0
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 029-8
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 033-0
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 038-9
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 052-0
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 060-3
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 077-7
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 079-3
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 087-6
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 100-7
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 103-1
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 139-5
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 150-2
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 158-5
- Wagon Bmnopux 50 51 26-08 159-3