Polskie Linie Kolejowe SA otrzymają niemal 2 mld zł kredytu od Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Kwota ta wspomoże modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów.
Kredyt na linię nr 8 to umowa podpisana przez PLK SA z EBI w wysokości do 450 mln euro (przeszło 1,9 mld zł). Strategiczna inwestycja dla województwa świętokrzyskiego polega na całkowitej przebudowie i unowocześnieniu infrastruktury kolejowej na najważniejszej trasie w regionie. Linia komunikuje Kielce z Krakowem, Łodzią, Radomiem i Warszawą, a także pełni istotną rolę w przewozie towarów w tej części Polski.
Zakres prac
W ramach podzielonego na mniejsze etapy zadania PLK wymienią tory kolejowe, sieć trakcyjną i system sterowania ruchem pociągów. Powstaną nowoczesne perony na stacjach i przystankach, które będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Ponadto plany PLK zakładają budowę nowych skrzyżowań bezkolizyjnych oraz wymianę urządzeń na przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki podniesieniu prędkości pociągów do 120 km/h, a także dobudowie dodatkowych torów na stacjach, wzrośnie przepustowość tego odcinka.
Rozwój nowoczesnej sieci transportowej to jeden z kluczowych kierunków inwestycyjnych Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Polsce – na ten cel przeznaczyliśmy już w sumie ponad 35 miliardów euro od początku działalności w kraju. Rozbudowa połączeń kolejowych jest szczególnie ważna, ponieważ przyczynia się do poprawy mobilności i rozwoju regionalnego, działając jednocześnie na rzecz klimatu i środowiska. EBI i PLK SA łączy wieloletnie partnerstwo na rzecz zrównoważonych połączeń kolejowych w Polsce. Najnowsza umowa pozwoli usprawnić połączenia pasażerskie i przewóz towarów na południu kraj, a wkrótce spodziewamy się kolejnych odsłon naszej współpracy – mówi Wiceprezes EBI, prof. Teresa Czerwińska.
W 2024 Grupa EBI przeznaczyła ponad 1,3 mld euro na inwestycje transportowe na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym w Polsce. Stanowi to ponad 20% łącznego finansowania.
Finansowanie zadań PLK
Kredytowanie EBI dla PLK SA w ramach ponad 20 zawartych dotychczas umów przekracza 4,6 mld euro. Przewidywane dalsze finansowanie dla nowych projektów kolejowych sięga kolejnych 1,3 mld euro.
Kontynuujemy wzmacnianie polskiej gospodarki poprzez nowe, wielomiliardowe inwestycje w kolej. Aktywnie korzystamy z zewnętrznych źródeł finansowania, czego przykładem jest dzisiejsza umowa z EBI. W ostatnim czasie PLK SA uruchomiły przetargi o wartości niemal 30 mld zł – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu PLK SA, dyrektor ds. finansowych.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów” obejmuje modernizację kluczowego dla regionu szlaku transportowego. Zadanie podzielone jest na trzy etapy. Na odcinki Skarżysko-Kamienna – Tumlin i Sitkówka Nowiny – Kozłów gotowa jest już dokumentacja projektowa. Powstała ona w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zarządca sieci kolejowej przygotowuje się także do opracowania projektu dla odcinka Sitkówka Nowiny – Tumlin, który obejmuje również stację Kielce Główne.
W listopadzie 2024 roku PLK rozpoczęły prace na południowym odcinku linii kolejowej nr 8. Zadanie za przeszło 300 mln zł to modernizacja 11 km torów, wraz ze stacją w Kozłowie oraz przystankiem w Klimontowie, a jego finał nastąpi w 2027 roku.
Rok później PLK planują zakończenie prac na północnym odcinku tej linii kolejowej, pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Tumlinem. Obecnie trwa procedura przetargowa. Ten fragment inwestycji ubiega się również o współfinansowanie przez Unię Europejską w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”. Całość zadania na linii nr 8 została wpisana do Krajowego Programu Kolejowego z datą realizacji do 2032 roku.