Prawo i przetargi Tabor Transport miejski

Kraków: Lajkonik już wkrótce zacznie wozić pasażerów. Rozpoczynają się szkolenia motorniczych

Kraków: Lajkonik już wkrótce zacznie wozić pasażerów. Rozpoczynają się szkolenia motorniczych Fot. MPK Kraków

Mieszkańcy Krakowa już wkrótce będą mogli podróżować nowym tramwajem Lajkonik wyprodukowanym przez firmę Stadler. Dzięki zakończonym 7 maja odbiorom technicznym mogą się bowiem rozpocząć szkolenia motorniczych, którzy będą ten tramwaj prowadzić.

Potrwają one kilkanaście najbliższych dni. To też oznacza, że nowy tramwaj będzie często widoczny w dzień na krakowskich ulicach w różnych rejonach miasta. Dopuszczenie tramwaju do ruchu to efekt przeprowadzonych testów, które polegały m.in. na dokładnym sprawdzeniu systemów napędu, hamowania oraz układów elektrycznych. Tramwaj przeszedł też niezbędne badania i uzyskał pozytywną opinię instytucji uprawnionej do przyznawania homologacji.

Przypomnijmy, że chodzi o pierwszy z 50 nowych tramwajów zamówionych przez MPK SA. Drugi wagon z tej dostawy jest już w Krakowie i przechodzi testy. Kolejne wagony są przygotowywane w fabryce Stadlera w Siedlcach. Całe zamówienie to efekt umów podpisanych w 2018 roku.

Wszystkie nowe niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra i szerokość 2,4 m. Całkowita pojemność pojazdu to 227 osób, w tym liczba miejsc siedzących 80. Tramwaje zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajów zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. Z myślą o użytkownikach smartfonów w pojeździe do dyspozycji będą porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne. W wyposażeniu wagonu nie zabraknie apteczki pierwszej pomocy. Dwa tramwaje z tej dostawy będą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu  w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom na odcinkach niezelektryfikowanych lub w przypadku awarii sieci trakcyjnej. Tramwaje będą przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwi wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.

Warto podkreślić, że nowoczesny, spełniający najwyższe międzynarodowe standardy designu tramwaj został opracowany przez Nilsa Krügera, profesora Akademii Sztuki Weissensee w Berlinie. Do projektu malowania tramwaju wykorzystano krakowskie barwy: białą i niebieską, ale bez ułożenia ich na pojeździe w formie pasów. Nowy design nawiązuje natomiast do eksploatowanych już w Krakowie tramwajów i wykorzystuje motyw lajkonika, który został wprowadzony we wnętrzach krakowskich pojazdów w 2012 roku.

Przypomnijmy, że firma Stadler wyprodukuje także kolejne niskopodłogowe i nowoczesne tramwaje zamówione przez MPK SA. Zgodnie z podpisaną w kwietniu umową będzie ich 35, a ich dostawa została zaplanowana na lata 2022-2023.