Strona główna » Wiadomości » Koniec z sonicznym hukiem

Koniec z sonicznym hukiem

Krzysztof Losz
Fot. HS2

Nowa brytyjska linia Kolei Dużych Prędkości z Londynu do Birmingham (HS2) jest budowana w taki sposób, aby zredukować zjawisko hałasu spowodowanego nagłymi zmianami ciśnienia.

 

Zjawisko to zaobserwowali najpierw Japończycy, którzy zauważyli, że przy pokonywaniu tuneli pociągi, które rozwijają wysokie prędkości, wywołują hałas, nazywany „hukiem sonicznym” („sonic boom”). Największy hałas pojawia się przy wylocie z tunelu, gdy opuszcza go fala powietrza wzbudzana przez pędzący skład. Dlatego japońskie Shinkanseny mają wydłużone dzioby, aby aerodynamika pociągu likwidowała zjawisko huku.

Brytyjczycy wybrali jednak inne rozwiązanie. Pociągi, które pojadą linią HS2, będą miały przód w kształcie podobnym do współczesnych europejskich składów. Za to inaczej wykonawca buduje tunele w celu złagodzenia fal mikrociśnieniowych powodowanych przez pociągi.

Otóż przy wylocie z tuneli powstają przedłużone portale. Taki patent pojawił się na południowym końcu 16-kilometrowego tunelu Chiltern. Każdy portal ma 220 metrów długości, a jego konstrukcja jest wyposażona w otwory wentylacyjne. Ich zadanie polega na stopniowym uwalnianiu powietrza, co skutkuje zmniejszeniem fal ciśnienia wychodzących z przeciwległego końca tunelu. Ogółem na linii HS2 powstanie osiem portali.

Przedłużenia portalu tunelu Chiltern wykonano  ze zbrojonego betonu z jednolitymi zwężeniami wewnętrznymi i perforacjami bocznymi. Ta konstrukcja pozwoli na to, aby pociągi jechały przez całą długość tunelu – 16 km – z prędkością ponad 300 km/h. Wtedy przejazd zajmie tylko około 3 minut.

Podobne artykuły