Strona główna » Opinie » Debaty » Kongres Rozwoju Transportu. Czy Polsce potrzebne są wielkie inwestycje kolejowe?

Kongres Rozwoju Transportu. Czy Polsce potrzebne są wielkie inwestycje kolejowe?

Redakcja
Mat. CPK

Obecnie w Polsce realizowane lub planowane są duże inwestycje kolejowe takie jak Centralny Port Komunikacyjny, rozbudowa terminala kolejowego w Porcie Gdańskim, czy przebudowa warszawskiej linii średnicowej wraz z Warszawą Zachodnią. Czy należy na nie patrzeć jak na niepotrzebny rozmach, czy konieczność, która pozwoli na dynamiczny rozwój gospodarki?

Jedną z największych inwestycji, która ma zmienić oblicze logistyczne naszego kraju jest Centralny Port Komunikacyjny. Jego realizacji zmodyfikuje transport nie tylko w Polce, ale i na świecie. CPK pomoże rozwinąć różne obszary współpracy firm handlowych i produkcyjnych oraz poszerzy perspektywę ich działań strategicznych. Bezpośredni transport powietrzny na inne kontynenty stworzy nowe szanse handlowe dla polskich firm.

Pod koniec 2020 roku Rząd uchwalił „Program inwestycyjny Centralnego Portu Komunikacyjnego. Etap I. 2020-2023”. Jak wynika z dokumentu, limit zaangażowania środków Skarbu Państwa w projekt to 9 miliardów 230 milionów złotych. W I etapie w ramach komponentu kolejowego CPK zostaną wykonane m.in. takie zadania jak: inwentaryzacja przyrodnicza, Karta Informacyjna Przedsięwzięcia (KIP) oraz raport Ocena Oddziaływania na Środowisko (OOŚ), wykonanie koncepcji programowo-przestrzennej i projektu budowlanego, badania geologiczne.

Kolejną inwestycją, która pochłonie duże środki jest przebudowa warszawskiej linii średnicowej. Zgodnie z założeniami przedsięwzięcie ma zapewnić większe możliwości sprawnych połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Liczba przejeżdżających pociągów powinna znacznie wzrosnąć, co oznacza lepsze podróże dla mieszkańców Warszawy i przejeżdżających koleją przez stolicę. Dzięki nowym rozwiązaniom, po linii podmiejskiej pociągi mają jeździć co 2,5 minuty, co oznacza około 24 pary pociągów na godzinę. Przez część dalekobieżną w ciągu doby natomiast pojedzie ok. 20 par pociągów, czyli co 3 minuty.

W założeniach uwzględniono również potrzeby przewozów towarowych. Przewidywane jest zapewnienie odpowiedniej liczby stacji w celu sprawnego wyprzedzania pociągów towarowych przez szybsze pociągi pasażerskie. Układ linii ma zapewniać przejazd pociągów towarowych bez straty czasu ze względu na ograniczoną przepustowość. Liczba torów i ich wyposażenie będzie dostosowana do potrzeb obsługi bocznic, terminali ładunkowych, centrów logistycznych aglomeracji warszawskiej.

Często projekty infrastrukturalne nie zwracają się lub ich stopa zwrotu jest na bardzo niskim poziomie. Naturalnie pojawiają się więc pytania o wartości dodane ich realizacji oraz zyski z budowy nowych terminali intermodalnych i linii kolejowych, czy przebudowy i modernizacji aktualnie istniejących. Na Kongresie rozwoju transportu podczas Panelu II pt. „Wielkie inwestycje infrastrukturalne – rozmach czy konieczność?” porozmawiamy o sensie realizacji dużych inwestycji oraz och rzeczywistych skutkach. W rozmowie wezmą udział:

  • Artur Grześkowiak – Prezes Zarządu Marsh Sp. z o.o.
  • Leszek Hołda – Członek Zarządu PKP Energetyka S.A.
  • Marcin Horała – Pełnomocnik Rządu ds. CPK
  • Ireneusz Merchel – Prezes Zarządu PKP PLK S.A.
  • Mikołaj Wild – Prezes Zarządu Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.
  • Krzysztof Zdziarski – Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz S.A.
  • Rafał Zgorzelski – Członek Zarządu PKP S.A.
  • Moderator dyskusji: Karol Wach – Dziennikarz branżowy

 

Podobne artykuły