Prawo i przetargi Przewozy pasażerskie Tabor

Koleje Mazowieckie i Stadler z trzecią umową na FLIRTy

Koleje Mazowieckie i Stadler z trzecią umową na FLIRTy Fot. Stadler

W siedzibie Spółki KM przedstawiciele Kolei Mazowieckich oraz firmy Stadler Polska podpisali kolejną umowę wykonawczą na dostawę pojazdów FLIRT trzeciej generacji. Wartość zamówienia na 12 ezt to blisko 398 mln zł (brutto). Pojazdy będą obsługiwać połączenia na trasie Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki.

To trzecia umowa wykonawcza podpisana przez Koleje Mazowieckie oraz firmę Stadler Polska. Pierwsza, na zakup 6 pojazdów, została podpisana w maju 2018 r., a druga, na kolejne 12,  w marcu 2019 r.

Dzięki umowie zawartej z firmą Stadler mamy już kontrakty na łącznie 30 nowoczesnych pojazdów FLIRT. Zakup tego taboru zdecydowanie poprawia ofertę przewozową Kolei Mazowieckich, 12 pojazdów obsługuje już połączenia na liniach z Celestynowa, Łowicza oraz Działdowa. Po zakończeniu wszystkich dostaw komfort podróżowania koleją na Mazowszu będzie jeszcze wyższy, a oferta połączeń bogatsza – powiedział Robert Stępień, prezes zarządu KM, dyrektor generalny.

Szacunkowa wartość umowy wykonawczej na 12 ezt wynosi blisko 398 mln zł brutto. W cenie zawiera się nie tylko zakup samych pojazdów, ale także przeszkolenie pracowników.  Na podstawie umowy Stadler będzie również świadczył usługi serwisowe. Koleje Mazowieckie,
w ramach przewidzianego prawa opcji, będą miały również możliwość zlecenia wykonania do dwóch napraw w poziomie utrzymania P4 każdego z dostarczonych pojazdów.

 Produkcja nowych pociągów dla Kolei Mazowieckich trwa. Wszystkie sześć pojazdów  z pierwszego zamówienia, a także sześć z drugiego zostało już przekazanych przewoźnikowi. Dzięki temu pasażerowie na Mazowszu mogą cieszyć się komfortem podróżowania nowoczesnymi i bezpiecznymi składami. Z przyjemnością podejmujemy się realizacji kolejnego, bardzo ważnego dla nas zamówienia i cieszymy się że pociągi dla regionu powstają w naszym siedleckim zakładzie – powiedział Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.

Na realizację zawartej umowy Koleje Mazowieckie otrzymały dofinansowanie z POIiŚ 2014-2020 w wysokości 126,05 mln zł.

Trzeba też dodać, że w ostatnim czasie Koleje Mazowieckie systematycznie wycofują  z eksploatacji stare ezt serii EN57, a w ich miejsce włączają do ruchu na Mazowszu nowoczesne pociągi. Zatem kolejna umowa wykonawcza na dostawę 12 pięcioczłonowych ezt, to efekt konsekwentnie realizowanej polityki taborowej Spółki – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.

Kontrakt ramowy na 61 pięcioczłonowych pojazdów typu FLIRT, zawarty pomiędzy przewoźnikiem a producentem w 2018 roku, jest realizowany przy wsparciu środków unijnych  z RPO WM 2014-2020 (dofinansowanie w wysokości 96,16 mln zł) oraz z POIiŚ 2014-2020 (dofinansowanie w wysokości 580 mln zł).

Zgodnie z zawartą umową przedwstępną w kolejnych miesiącach KM i Stadler podpiszą jeszcze dwa kontrakty: umowę na dostawę 15 pięcioczłonowych pojazdów przeznaczonych na trasę Góra Kalwaria/Czachówek – Modlin oraz umowę na dostawę 16 pięcioczłonowych pojazdów przeznaczonych na trasę Warszawa – Tłuszcz.

Ze strony Stadlera umowę podpisali: Tomasz Prejs, prezes zarządu i Arkadiusz Świerkot, członek zarządu. Spółkę KM reprezentowali Robert Stępień, prezes zarządu oraz Czesław Sulima, członek zarządu.