Infrastruktura
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Kolejne prace na trasie Kraków – Katowice minimalnie utrudnią ruch pociągów

Kolejne prace na trasie Kraków – Katowice minimalnie utrudnią ruch pociągów Fot. UMWM

5 wiaduktów drogowych i 2 przejścia pod torami na trasie E30 z Krakowa do Katowic zwiększą bezpieczeństwo kierowców i pasażerów pociągów oraz komfort mieszkańców. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetargi na budowę bezkolizyjnych skrzyżowań między Krakowem a Jaworznem Szczakową.

Nowe wiadukty drogowe planowane są w Jaworznie (Ciężkowice), Młoszowej, Woli Filipowskiej, Pisarach i Niegoszowicach. Dodatkowo uwzględniono budowę dwóch przejść podziemnych – w Rudawie i przy przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik.

Nowe obiekty i drogi dojazdowe zastąpią 6 przejazdów kolejowo-drogowych na trasie z Krakowa w kierunku Katowic. PLK zwiększą bezpieczeństwo i usprawnią lokalną komunikację dla mieszkańców miejscowości położonych przy szlaku kolejowym. Część kosztów inwestycji współfinansują lokalne samorządy. Projekt został podzielony na zadania. Wykonawcy mogą zgłosić wykonanie wszystkich obiektów lub tylko wybrane.

Dla poprawy bezpieczeństwa na kolei i drogach

Budowa bezkolizyjnych przejazdów na trasie z Katowic do Krakowa zwiększyła poziom bezpieczeństwa na torach i usprawniła ruch drogowy. W ramach modernizacji linii kolejowej E30 PLK zbudowały 10 nowych wiaduktów oraz przebudowały już eksploatowane. Ostatnim, oddanym w grudniu do użytku obiektem był wiadukt na ul. Słowackiego w Trzebini. Kierowcy korzystają już z obiektów w Jaworznie, Woli Filipowskiej, Krzeszowicach, Krakowie. Budowa nowych wiaduktów i przejść podziemnych, to część inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pn. „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb”.

Skrócił się czas podróży na trasie z Krakowa do Katowic. Najszybszymi pociągami jedziemy mniej niż godzinę. W ramach projektu zmodernizowano 5 stacji kolejowych i 6 przystanków oraz wybudowano nowy przystanek Kraków Bronowice. Pociągi pasażerskie po przebudowanych torach od grudnia kursują z prędkością 120 km/h, a docelowo zostanie ona podniesiona do 160 km/h. Inwestycja poprawiła warunki transportu ludzi i towarów. W ramach prac wykonawcy przebudowali lub wykonali od podstaw w sumie 53 obiekty inżynierskie, w tym 20 mostów. Projekt warty przeszło 2 mld zł współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

[Aktualizacja 19.01.2021 r.] Prace nie spowodują znacznych utrudnień w ruchu

Pojawił się obawy, że kolejne prace modernizacyjne spowodują ponowne utrudnienia na trasie Kraków – Katowice. Spytaliśmy o to PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przygotowując budowę dodatkowych wiaduktów i przejść podziemnych na linii kolejowej 133 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaplanowały najmniejsze możliwe zmiany w organizacji ruchu pociągów. W przypadku wiaduktów chodzi o weekendowe wyłączenia torów, a w przypadku przejść podziemnych tylko punktowe ograniczenia prędkości (przejścia mają być instalowane bez konieczności rozbiórki torów) – tłumaczy portalowi NaKolei.pl Piotra Harmanik z zespołu prasowego PKP PLK.

Zobacz również: Koleje Małopolskie przyśpieszą do 160 km/h! Pilotażowo na odcinku trasy do Tarnowa