Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Koleje Małopolskie przyśpieszą do 160 km/h! Pilotażowo na odcinku trasy do Tarnowa

Koleje Małopolskie przyśpieszą do 160 km/h! Pilotażowo na odcinku trasy do Tarnowa

Adrian Izydorek
Fot. UMWM

Koleje Małopolskie poinformowały, że wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, pociągi przewoźnika na odcinku do Tarnowa pojadą z prędkością maksymalną 160 km/h.

Od 13 grudnia 2020 r. zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy 2020/21. Dla podróżnych z Małopolski oznacza to, że zmiany wprowadzone w tym dniu wynikać będą nie tylko z prowadzonych robót infrastrukturalnych, ale również z modyfikacji oferty przewozowej na kolejny rok przez przewoźników i organizatorów przewozów.

Przygotowanie oferty przewozowej na kolejny rok pozostawało w cieniu niepewności związanej z rozwojem pandemii. Nowy rozkład jazdy pociągów Kolei Małopolskich od 13 grudnia 2020 r.  pozostanie jednak bez radykalnych zmian zarówno pod względem obsługiwanych tras, jak również liczby uruchamianych pociągów. Przewozy będą realizowane na tych samych liniach komunikacyjnych co w trakcie mijającego roku:

  • Kraków Lotnisko – Kraków Główny – Wieliczka Rynek Kopalnia
  • Kraków Główny – Miechów – Sędziszów
  • Kraków Główny – Tarnów
  • Kraków – Nowy Sącz – Krynica-Zdrój
  • Kraków Główny – Jasło
  • Kraków Główny – Zakopane
  • Muszyna – Poprad-Tatry

Zmiany w ofercie SKA1

Ze względu na znaczący spadek liczby pasażerów na całej linii SKA1, najistotniejsze zmiany obejmą rozkład jazdy na tej trasie. Od 13 grudnia pociągi pomiędzy Wieliczką a Portem Lotniczym Kraków-Balice będą jeździć z częstotliwością co 60 minut. Uruchomienie dodatkowych pociągów do częstotliwości 30 minut na odcinku Kraków Główny – Kraków Lotnisko planowane jest od 13 czerwca 2021 r.

Obsługa dodatkowych kursów SKA3

Niewielkiemu rozszerzeniu ulegnie oferta połączeń na trasie SKA3. Dotychczasowy poranny pociąg z Bochni dojeżdżający do Krakowa około godziny 7:30 od 13 grudnia będzie rozpoczynał bieg w Tarnowie. Oznacza to że pomiędzy godziną 5:00 a 6:00 z Tarnowa będą rozpoczynać bieg aż 4 pociągi w kierunku Krakowa.  Ponadto w związku z korektami połączeń międzywojewódzkich pomiędzy Rzeszowem a Katowicami, większa liczba kursów pojawi się również pomiędzy 17:00 a 18:00 z Tarnowa w kierunku Krakowa. Koleje Małopolskie obsłużą również dwa kursy dotychczas obsługiwane przez POLREGIO – do Krakowa Głównego na godzinę 7:02 i z Krakowa Głównego o godzinie 16:20.

Zwiększenie liczby kursów SKA3 przez Kraków Nową Hutę

W 2021 roku prace modernizacyjne na odcinku Kraków Główny – Podłęże przejdą w kluczową dla tego projektu fazę. Niestety skutkować będzie to także kumulacją utrudnień w ruchu na tym odcinku. W związku z tym część pociągów SKA3 już na etapie przygotowania rocznego rozkładu jazdy została skierowana okrężnie przez stacje Kraków Batowice, Kraków Lubocza i Kraków Nowa Huta. Z jednej strony będzie to oznaczać ograniczenie liczby pociągów osobowych na stacjach Kraków Bieżanów i Kraków Płaszów, z drugiej jednak pozwoli na utrzymanie większej stabilności i przewidywalności rozkładu jazdy, w tym również zapewni stałą minimalną ofertę dla wspomnianych stacji na trasie wariantowej.

Drogą okrężną pojadą przede wszystkim pociągi przyspieszone w porannym i popołudniowym szczycie przewozowym (rano LACH i DUNAJEC, popołudniu DUNAJEC i NIKIFOR, w obu kierunkach DOLINA POPRADU). Ponadto w ramach poszczególnych korekt rozkładu jazdy drogą okrężną będą kierowane również inne pociągi zależnie od przepustowości na modernizowanej trasie podstawowej.

160 km/h pociągiem Kolei Małopolskich

W ramach pilotażu wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pierwsze dwa pociągi przyspieszone pojadą na odcinku Tarnów – Podłęże z prędkością maksymalną 160 km/h. Będą to:

– 33124/5 SKA3P rel. Kraków Główny (odj. 14:42) – Tarnów (przyj. 15:51)

– 33140/1 DOLINA POPRADU rel. Krynica-Zdrój (odj. 14:04) – Tarnów (przyj. 17:12 / odj. 17:13) – Kraków Główny (przyj. 18:24).

Na chwilę obecną zwiększenie prędkości pozwoli na niewielkie oszczędności czasowe (ok. 4-5 minut), jednakże docelowo po zakończeniu modernizacji pozwolą na zauważalne skrócenie czasu podróży.

Zależnie od możliwości technicznych i po analizie faktycznych efektów tej zmiany w kolejnych korektach rozkładu jazdy w 2021 planujemy podniesienie prędkości kolejnych pociągów przyspieszonych – poinformował przewoźnik.

Podobne artykuły