Prawo i przetargi Przewozy pasażerskie Tabor

Jest drugi w Polsce przetarg na hybrydy. W zachodniopomorskim

Jest drugi w Polsce przetarg na hybrydy. W zachodniopomorskim Fot. Newag (zdjęcie ilustracyjne)

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami – ogłosił przetarg na dostawę dwunapędowych zespołów trakcyjnych.

Zamówienie podstawowe obejmuje dwie sztuki fabrycznie nowych składów, do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym, Opcja przewiduje możliwość zwiększenia zamówienia o kolejne dziesięć sztuk. Jednostki mają być wyposażone w 150 miejsc siedzących. Termin realizacji całego zamówienia to lata 2020 – 2022. Oferty można składać do 21 kwietnia 2020 roku. Będą one oceniane według kryteriów: okres gwarancji – 20%, współczynnik niezawodności technicznej – 20% oraz cena – 60%.

 

Szacunkowa wartość zamówienia została określona na poziomie 240 000 000,00 PLN. Wartość zamówienia podstawowego 40 000 000,00 PLN, a wartość zamówienia opcjonalnego 200 000 000,00 PLN.

Wymagane jest doświadczenie. Wykonawca musi wykazać, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonał należycie co najmniej:

  1. a) jedną dostawę, minimum trójczłonowego, fabrycznie nowego elektrycznego zespołu trakcyjnego oraz
  2. b) jedną dostawę, minimum dwuczłonowego, fabrycznie nowego zespołu trakcyjnego przystosowanego do poruszania się po liniach niezelektryfikowanych;

— przeznaczonych do realizowania przewozów pasażerskich, posiadających zezwolenie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego na dopuszczenie do eksploatacji lub dokument równoważny.

Pomorze Zachodnie jest jednym z pierwszych regionów, który postawił na pojazdy dwutrakcyjne, łączące najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych (wysokie przyspieszania, brak emisji spalin),  i wyposażonych w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych (możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych).

Posiadanie żółtej koszulki lidera w Polsce pod względem jakości taboru zobowiązuje. Jako pierwsi w kraju wymieniliśmy swoje pojazdy na nowoczesne. Nie stajemy w miejscu i szukamy ciągle najlepszych rozwiązań. Zakup taboru dwunapędowego pozwoli nam połączyć ekologię z ekonomią. To lepsza oferta podróżowania dla mieszkańców i turystów oraz dbałość o środowisko. To wyjątkowo ważna inwestycja, zważywszy, że Pomorze Zachodnie jest rozległym regionem, a linie kolejowe na wielu odcinkach nie są zelektryfikowane. Na około 1200 km używanych torów, zelektryzowanych jest około 750 km – powiedział po ogłoszeniu przetargu marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Tabor dwunapędowy stworzy możliwość uatrakcyjnienia rozkładu jazdy dla podróżnych poprzez wprowadzenie do dotychczasowej oferty bezpośrednich pociągów relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin. Jest to relacja o całkowitej długości 177 km łącząca dwa największe miasta Pomorza Zachodniego, przebiegająca z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów o długości 100 kilometrów. Ponadto nowe pociągi stworzą korzystne warunki obsługi zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.

Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w latach 2010-2018 wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Przypomnijmy, że przetarg na dostawę hybryd ogłosiły już Koleje Dolnośląskie. Przewoźnik chce kupić sześć takich pojazdów – trzyczłonowych, o napędzie dwusystemowym, elektryczno-spalinowym, z opcją na 10 kolejnych. Więcej w artykule.