Działania Publicystyka Tabor

Pierwszy poważny rynkowy sygnał ws. pojazdów dwunapędowych

Pierwszy poważny rynkowy sygnał ws. pojazdów dwunapędowych Fot. Newag (zdjęcie ilustracyjne)

Mamy pierwszy poważny sygnał o zainteresowaniu kolejowymi pojazdami dwunapędowymi. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego opublikował wstępne ogłoszenie informacyjne, dotyczące takich jednostek. Przetarg może zostać ogłoszony nawet w lutym 2020 roku.

Województwo w ogłoszeniu poinformowało, że oczekuje dostawy zespołów trakcyjnych, które na zelektryfikowanych odcinkach linii kolejowych pobierają prąd elektryczny do zasilania napędzających koła pojazdu silników elektrycznych (oraz innych systemów) z sieci trakcyjnej, natomiast na odcinkach niezelektryfikowanych prąd dostarczany jest przez zabudowane na pojeździe generatory napędzane silnikami spalinowymi.

W ramach zamówienia podstawowego zostaną kupione 2 sztuki pojazdów dwunapędowych, wyposażonych w 150 miejsc siedzących. W zależności od wysokości pozyskanych środków pomocowych przewiduje się możliwość skorzystania z prawa opcji obejmującego zakup kolejnych 10 pojazdów.

Samorządowcy oszacowali także koszty zakupu takich jednostek. Po przeprowadzonym dialogu technicznym koszt zakupu 1 sztuki pojazdu określono w przedziale od 20 mln PLN netto do 30 mln netto. W związku z powyższym przyjęto szacunkową wartość zakupu 1 sztuki pojazdu na poziomie 20 000 000 PLN netto. Szacowana wartość całego zamówienia, z uwzględnieniem prawa opcji, wynosi 240 mln PLN netto, w tym wartość zamówienia podstawowego 40 mln PLN oraz opcja 200 mln PLN.

Jako datę rozpoczęcia procedury przetargowej wskazano luty 2020 roku. Zakończenie dostaw zaś planowane jest na grudzień 2022 roku.

Kontynuujemy modernizację taboru, którym obsługujemy połączenia regionalne. Już teraz jesteśmy regionem z najnowocześniejszymi pociągami w kraju. Chcemy otworzyć nowe możliwości kreowania wygodnych połączeń dla mieszkańców Pomorza Zachodniego – powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

W tym miejscu warto przypomnieć, że na ubiegłorocznych targach Trako hybryda została zaprezentowana przez Newag. To właśnie producent z Nowego Sącza jest też dostawcą jednostek elektrycznych, zakupionych w ostatnich latach przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. Naturalnym zatem faworytem do co najmniej wzięcia udziału w przetargu jest właśnie Newag. Nic zatem dziwnego, że producent brał udział w dialogu technicznym, związanym z postępowaniem, który odbył się w listopadzie 2019 r. Konsultacje z potencjalnie zainteresowanymi wykonawcami pomogły Urzędowi Marszałkowskiemu na odpowiednie opracowanie dokumentacji przetargowej. Oprócz Newagu udział w nim wzięli: Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, Stadler Polska sp. z o.o. oraz Alstom Konstal SA.

Ale nad pojazdem spalinowo-elektrycznym pracuje także poznańska Fabryka Pojazdów Szynowy. Plus, bo taka jest jego robocza nazwa, ma być gotowy jeszcze w tym roku. Jak powiedział Hubert Stępniewicz, szef FPS, Plus mógłby być wykorzystywany przez przewoźników właśnie na trasach, na których częściowo nie ma trakcji elektrycznej i gdzie potrzeba obsługi przez pojazdy spalinowe.

W ocenie szefa Newagu Zbigniewa Konieczka, przedstawionej podczas gdańskich targów Trako, zapotrzebowanie na hybrydy to 50 pojazdów. 12 z nich może trafić na Pomorze Zachodnie. Zainteresowanie takimi składami pojawia się także w kontekście linii na Pomorzu (przede wszystkim Gdynia – Hel) a także na Dolnym Śląsku.  Pomorze Zachodnie jest jednak pierwszym regionem w kraju, który tak mocno postawił na pojazdy hybrydowe i jest już na etapie przygotowania zamówienia.

Gdzie pojadą hybrydy?

Jak poinformował Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego nowy tabor pozwoli na stworzenie optymalnej oferty np. w relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin, w relacji łączącej dwa największe miasta Pomorza Zachodniego z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów. Ponadto nowe pociągi zapewnią obsługę zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek.

Dlaczego hybrydy?

W ocenie samorządowców zaletą pojazdów dwunapędowych jest fakt, iż bez względu na wyposażenie infrastruktury kolejowej, na całej trasie przebiegu napędzane są one silnikami elektrycznymi. Silniki spalinowe napędzają jedynie prądnice, które zasilają silniki elektryczne podczas jazdy odcinkiem niezelektryfikowanym. Takie rozwiązanie zapewnia znacznie wyższą trwałość i żywotność silników spalinowych, które pracują bez przeciążeń charakterystycznych dla klasycznych pojazdów spalinowych. Efektem tego rozwiązania jest znacznie mniejsze zużycie paliwa oraz mniejsze zużycie samych silników spalinowych.

Hybrydy mają również lepsze osiągi. Pociągi obsługiwane pojazdami spalinowymi rozpędzają się znacznie dłużej niż pociągi elektryczne, a ponadto osiągają niższe prędkości maksymalne.