NaKolei.pl WiadomościTabor Jaki tabor zobaczymy na targach kolejowych TRAKO? Będzie dużo nowości

Jaki tabor zobaczymy na targach kolejowych TRAKO? Będzie dużo nowości

Adrian Izydorek
Fot. YT / " Olo Kolejarz"

Międzynarodowe Targi TRAKO rozpoczną się już za dwa tygodnie. Jedną z najciekawszych stron takiego wydarzenia są premiery i prezentacje nowego taboru kolejowego. W tym roku największą innowacją z pewnością będą jednostki wodorowe.

Targi TRAKO rozpoczną się już 21 września br. W tym roku z uwagi na pandemię możliwość zwiedzania hal jest ograniczona, natomiast jak czytamy w komunikacie organizatorów:

Wychodząc naprzeciw zainteresowaniu pasjonatów i miłośników transportu szynowego, umożliwiamy zwiedzanie ekspozycji zewnętrznej, w tym taboru kolejowego na nowych torach wystawienniczych stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, z poszanowaniem zasad epidemicznych. Termin zwiedzania (tylko i wyłącznie): 24.09 (piątek) w godzinach 10.00-16.00. (więcej informacji

Co dwa lata, podczas wydarzenia prezentowane są najnowsze jednostki poszczególnych producentów. I tak jak dwa lata temu ogromnym zainteresowaniem cieszyła się prezentacja hybrydowego Impulsa (spalinowo-elektrycznego) od Newagu. Tak w tym roku wszystko wskazuje na to, że scena będzie należeć do jednostek wodorowych. A więc co zobaczymy na TRAKO 2021?

Pierwszy na świecie wodorowy pociąg

Alstom na TRAKO 2021 zaprezentuje Coradia iLint, czyli pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy! Jest to jednostka wyposażone w ogniwa paliwowa do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. W czerwcu br., Alstom zaprezentował wodorową jednostkę wąskiemu gronu – przede wszystkim mediom, gdzie mogliśmy przekonać się o świetności wykorzystania wodoru w transporcie szynowym – więcej informacji. Tym razem jednostka wodorowa zostanie zaprezentowana szerszemu gronu.

Zastąpienie trakcji spalinowej technologią ogniw paliwowych umożliwia całkowicie czystą eksploatację pociągu z osiągami dorównującymi spalinowym zespołom trakcyjnym Coradia Lint. Oznacza to taką samą prędkość maksymalną wynoszącą 140 km/h oraz porównywalne przyspieszenie i skuteczność hamowania. Podobnie jak pojemność pasażerską do 300 pasażerów i zasięg do 1000 kilometrów na jednym tankowaniu, jak już wykazano podczas codziennej eksploatacji.

Fot. NaKolei.pl

Wodorowa lokomotywa manewrowa od Pesy

Kolejną „wodorową” nowością będzie lokomotywa manewrowa z ogniwami wodorowymi. Będzie to jednostka powstała na bazie SM42 i będzie to pierwszy taki pojazd wyprodukowany w Polsce. Jednostka ta w przyszłości ma zostać wykorzystana w płockiej rafinerii Orlenu. Lokomotywa będzie posiadała cztery asynchroniczne silniki o mocy po 180kW każdy, przetwornicę pomocniczą 3 x 400V, po jednym falowniku na dwa silniki trakcyjne. Do całego zestawu napędowego użyta zostanie bateria trakcyjna w technologii LTO wraz z zestawem ogniw wodorowych.

Mat. Pesa Bydgoszcz

Pesa ELF.eu dla RegioJet

W lipcu informowaliśmy o tym, że Pesa Bydgoszcz zakończyła produkcję pierwszego dwusystemowego EZT Elf.eu dla czeskiego RegioJetu. Przypomnijmy, że w 2019 roku producent podpisał umowę na dostawę 7 takich jednostek. Są to pierwsze pojazdy bydgoskiego producenta, przystosowane do eksploatacji na sieciach o zasilaniu zmiennym AC 25 kV 50 Hz lub AC 15 kV 16,7 Hz, oferowane również w odmianie AC25 kV 50 Hz i DC 3 kV. Właśnie taka nowość zostanie zaprezentowana podczas targów TRAKO.

Fot. NaKolei.pl

Alstom (Bombardier) Traxx z modułem dojazdowym

Alstom zaprezentuje również lokomotywę Traxx DC3, wyposażoną w moduł dojazdowy, który umożliwia dojazd do celu bez sieci trakcyjnej. Jednostka opcjonalnie wyposażona w moduł dojazdowy (funkcję Last Mile) ułatwia dostęp do niezelektryfikowanych obszarów, takich jak bocznice kolejowe i terminale, umożliwiając zastosowanie nowych koncepcji logistycznych. Zwiększona siła pociągowa wraz z zaawansowaną kontrolą przyczepności umożliwia obciążenie większe, niż w przypadku porównywalnych lokomotyw. Nowa generacja lokomotyw Traxx jest zaprojektowana tak, aby ograniczać zużycie energii przy jednoczesnej najwyższej wydajności trakcyjnej oraz umożliwia inteligentne zarządzanie energią.

Z programu TRAKO wynika, że podczas wydarzenia będzie miało miejsce oficjalne przekazanie Traxx DC3 dla Cargounit.

Fot. Trako

Wiele nowości od FPS. W tym wagon dla wojska!

FPS H. Cegielski zaprezentuje swoje wagonowe nowości. Będzie to m.in. jednostka 2. klasy z wieszakami na rowery.

Tradycyjnie FPS pochwali się wagonami – w ramach własnej ekspozycji zaprezentujemy nowy wagon bezprzedziałowy 2. klasy wyposażony w wieszaki na rowery, w pełni zgodny z TSI przeznaczony do ruchu dalekobieżnego z prędkością eksploatacyjną 200km/h – powiedział nam Jarosław Nowak, Kierownik Projektu w FPS H. Cegielski.

Dodatkowo w ramach ekspozycji PKP Intercity zaprezentowany ma zostać wagon do przewozu przedstawicieli Sił Zbrojnych RP oraz wagon restauracyjny 406A-40. Dla miłośników kolei będzie również czekać zmodernizowana manewrówka SM42

Ponadto wśród nowości będzie można zobaczyć zmodernizowaną przez nas lokomotywę spalinową SM42, przeznaczaną do pracy manewrowej i liniowej – poinformował dla NaKolei.pl Jarosław Nowak.

Zdecydowanie najciekawszym wydarzeniem związanym z taborem FPS będzie premiera nowej platformy pojazdów PLUS w wersji dwunapędowej.

Fot. YT / ” Olo Kolejarz”

Flagowy produkt Siemensa

Siemens Mobility pozostawia nas w niepewności. Dotychczas producent trzymał w tajemnicy to, co zaprezentuje na kolejowych targach Trako 2021. Udało nam się uzyskać informację, że chodzi o „Flagowy produkt dla klienta z Pomorza”. Przypomnijmy, że w 2019 r. na zewnętrznej wystawie zabrakło jednostki Siemensa, a w 2017 roku producent zaprezentował lokomotywę Vectron MS.

Stadler pokaże piętrowego EZT

Stadler na TRAKO zaprezentuje elektryczny zespół trakcyjny KISS, który produkuje dla Kolei Słoweńskich.

Kiss na torze testowym w Żmigrodzie. Fot. NaKolei.pl

Newag i Skoda

Wśród taborowych wystawców znajdują się jeszcze Skoda i Newag, gdzie nie ma pewności co przez tych producentów zostanie zaprezentowane. Skoda ma zarezerwowane jedno miejsce na torach ekspozycyjnych. Newag natomiast ma zarezerwowane dwa miejsca. Niewykluczone, że Newag zaprezentuje hybrydową jednostkę z zainstalowanymi superkondensatorami. Dzięki temu pojazd będzie mógł przejechać kilkadziesiąt metrów bez uruchamiania silnika. O tym mówił Prezes Newagu w lipcu br. – więcej informacji.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności