Infrastruktura KDP Kolej jest dla ludzi Przewozy pasażerskie Tabor
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Jaki tabor dla CPK? Zapraszamy na konferencję!

Jaki tabor dla CPK? Zapraszamy na konferencję! Mat. CPK

Jaki tabor powinien zostać zakupiony do obsługi komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego? Na ten temat dyskutować będą uczestnicy konferencji organizowanej przez Klaster “Luxtorpeda 2.0” na gdańskich targach Trako 25 września.

Przed rozpoczęciem konferencji do Klastra “Luxtorpeda 2.0” oficjalnie dołączy Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.

 

 

 

 

W dyskusji wezmą udział:

  • Piotr Malepszak – Prezes Zarządu Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.
  • Marek Chraniuk – Prezes Zarządu PKP Intercity S.A.
  • Hubert Stępniewicz – Prezes Zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
  • Kamil Grotnik – koordynator projektu InnoPKP, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
  • Krzysztof Sędzikowski – Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz S.A.
  • Krzysztof Celiński – Prezes Zarządu Siemens Mobility Sp. z o.o.
  • Moderator dyskusji: Mateusz Izydorek vel Zydorek – Dyrektor biura Klaster “Luxtorpeda 2.0”

Komponent kolejowy CPK będzie obok lotniczego jednym z najważniejszych części tego projektu – bez sieci szybkiej kolei, samo lotnisko
nie będzie dobrze skomunikowane z resztą Polski, a więc nie ma to wtedy większego sensu.

Planowana jest budowa i modernizacja linii kolejowych do standardu Kolei Dużych Prędkości. Łącznie będzie to około 2600 km takich torów.
Do obsługi takich linii wymagany będzie zakup nowego taboru, przystosowanego do prędkości maksymalnej 250 km/h. Będzie też wymagana zmiana systemów zasilania na 25 kV AC. Niektóre pociągi, zwłaszcza składy regionalne będą musiały być zbudowane wielosystemowo, aby obsłużyć również istniejące już linie kolejowe z zasilaniem 3 kV DC. Mówi się o zapotrzebowaniu na 180 nowych składów.

W Polsce obecnie jeździ 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Pendolino, dostosowanych do prędkości 250 km/h. Jest też 10 lokomotyw EU44 „Husarz”, lecz wykorzystywane są one głównie do prowadzenia pociągów międzynarodowych. Jednak rozwijanie takich prędkości wymaga według polskich przepisów zastosowania systemu ETCS. Umożliwia on wyświetlanie wszelkich ostrzeżeń oraz informacji o trasie bezpośrednio z pulpitu maszynisty i pozwala na prowadzenie pojazdu trakcyjnego w obsadzie jednoosobowej. Wstępnie każdy z elektrycznych zespołów trakcyjnych ma pomieścić około 400 pasażerów.

O spodziewanych rezultatach uruchomienia kolejowej części CPK mówił w wywiadzie dla Nakolei.pl Piotr Malepszak, prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego:

Mam nadzieję, że ich rezultatem będzie lepsze wykorzystanie pociągów jako środka publicznego transportu i zdecydowane pójście w stronę równoważenia transportu. Dzisiaj transport jest w Polsce szalenie niezrównoważony z ogromnym przechyleniem w kierunku drogowym. To właśnie dlatego, że nie ma dobrej komunikacji publicznej korki tworzą się już w miastach kilkunastotysięcznych. Będą one dalej rosnąć wraz z zanieczyszczeniem powietrza i utrudnieniami dla mieszkańców, jeśli będziemy dalej szli tylko w kierunku model transportu opartego o samochody i o dalszą rozbudowę dróg bez inwestycji w nowe tory. Naszym celem jest znaczące zwiększenie udziałów w rynku transportu publicznego jakim jest kolej.

Po więcej szczegółów zapraszamy na konferencję

Link do rejestracji na konferencję