Koleje Wielkopolskie znacząco podniosły liczbę pasażerów połączeń aglomeracyjnych w tym województwie. W 2018 roku z 70 000 pociągów skorzystało prawie 11 milionów osób, które przejechały łącznie ponad 5 milionów kilometrów – to 125-krotność obwodu Ziemi.
Od momentu uruchomienia pociągów KW, liczba pasażerów kolei lokalnych w województwie stale rośnie – przez pierwsze 5 lat funkcjonowania aż o 6 milionów. Oprócz KW w województwie jeżdżą pociągi Przewozów Regionalnych, obsługujące północ regionu oraz połączenia z sąsiadującymi województwami.
Samo powstanie KW było dużą zmianą w województwie, lecz drugim przełomowym wydarzeniem było podpisanie w grudniu 2017 roku porozumienia w sprawie utworzenia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. W obrębie 50 km od Poznania pociągi kursować mają dwa razy na godzinę. 10 czerwca 2018 roku w trasę wyruszyły pierwsze pociągi PKM do Wągrowca, Jarocina, Nowego Tomyśla i Grodziska Wielkopolskiego, we wrześniu tego roku natomiast otworzono kolejną trasę do Swarzędza. Formowanie PKM ma zakończyć się w 2021 roku i obejmować o wiele więcej miast, a także 13 przystanków kolejowych w samym Poznaniu. Uruchomienie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej zwiększyło liczbę pasażerów, korzystających z Kolei Wielkopolskich aż o 2 miliony!
Koleje Wielkopolskie oficjalnie utworzone zostały w 2009 roku, jednak ze względu na trudności techniczno-administracyjne, pierwszy pociąg KW pojechał w czerwcu 2011 na niezelektryfikowanych liniach województwa. Pociągi kursowały na trasach Leszno-Zbąszynek, Leszno-Ostrów Wielkopolski i Leszno-Jarocin. W tym samym roku zaczęto przygotowania do obsługi linii zelektryfikowanych – zlecono modernizację czterech jednostek EN57. 30 sierpnia natomiast otwarto Dworzec Letni w Poznaniu, który stał się swego rodzaju „wizytówką” przewoźnika. Rozpoczęto również kursowanie szynobusów z Poznania do Wolsztyna, Gołańczy i Wągrowca.
Nowością na początku 2012 roku było uruchomienie serwisu SMS, informującego pasażerów o utrudnieniach i opóźnieniach w kursowaniu pociągów. W tym roku również odebrano pierwszą fabrycznie nową jednostkę elektryczną – Pesę Elf. W starej lokomotywowni w Zbąszynku urządzono halę napraw pociągów KW. W grudniu przewoźnik zaczął obsługiwać połączenia Poznania z Kutnem i Zbąszynkiem, a na trasę do Wolsztyna powróciły parowozy. Wprowadzono również wspólne bilety na pociągi KW, POLREGIO i ZTM Poznań na komunikację w Poznaniu i w promieniu 30 kilometrów.
W 2013 roku spółka uruchomiła 16 automatów biletowych na stacjach kolejowych. Podpisano również porozumienie z PKP Intercity w sprawie sprzedaży biletów KW w swoich kasach biletowych. Odbyły się przetargi na modernizację spalinowych i elektrycznych zespołów trakcyjnych. Poszerzono ofertę połączeń o dwa kierunki – Gniezno i Mogilno.
Kolejne lata to uruchamianie nowych kierunków podróży oraz zakup kolejnych spalinowych i elektrycznych zespołów trakcyjnych. Koleje Wielkopolskie zaczęły prezentować swoją ofertę połączeń w Google Maps i jakdojade.pl.