Strona główna » Medioteka » Dawniej na kolei » Jak działał na torach dźwig dwuramienny z 1929 roku?

Jak działał na torach dźwig dwuramienny z 1929 roku?

Redakcja

Wśród zbioru taboru Stacji Muzeum jest mały, niepozorny dźwig dwuramienny typu „NIEMAG”. Swego czasu zrywał i układał tory.

Dźwig dwuramienny typu „NIEMAG” to jeden z eksponatów warszawskiej Stacji Muzeum. Pochodzi z 1929 roku.  Jego pełna nazwa to: Dźwig dwuramienny typu „NIEMAG” do zrywania i układania toru.

Jest to pojazd produkcji niemieckiej, a dokładnie firmy Niederchiesche Maschinenfabrik. Jego udźwig to 3,5 t, masa własna 35,4 t. Posiada silnik o mocy 75 KM firmy Deutz. Osiągał maksymalną prędkość transportową wynoszącą 30 km/h. Został zbudowany na platformie 3-osiowej nr 856326.

fot. Stacja Muzeum

Jak pracowała ta maszyna?

Jak podaje Stacja Muzeum, dźwig dwuramienny typu „NIEMAG”, ze względu na 24-metrową wysięgnicę przystosowany jest do wymiany toru ułożonego z przęseł długości 15 m lub 18 m. Wydajność żurawia jest w przybliżeniu taka sama przy układaniu toru, jak i przy jego rozbieraniu, i wynosi 100 m/h. Przez 24 godziny mógł ułożyć ok. 1 km toru.

Dźwigi tego typu zostały wycofane z eksploatacji przez dłuższe przęsła szyn. Zastąpione zostały większymi dźwigami UK-25/9 i UK-25/21 produkcji radzieckiej. Dźwig został przekazany do Muzeum Kolejnictwa przez Oddział Zmechanizowanych Robót Drogowych w Poznaniu w 1983 roku.

Przypominamy, że dziś w Stacji Muzeum można zwiedzać pociąg pancerny z wagonem artyleryjskim. Jego prezentacja będzie trwać do października br. (w każdą pierwszą sobotę miesiąca).

Podobne artykuły