Prawo i przetargi Przewozy pasażerskie Tabor Wiadomości

Griffiny dla PKP Intercity wyprodukowane, ale nieodebrane

Griffiny dla PKP Intercity wyprodukowane, ale nieodebrane Fot. PKP Intercity

Nowe lokomotywy Griffin dla PKP Intercity są wyprodukowane, ale przewoźnik nie może z nich korzystać. Gdyż odbiory są w trakcie realizacji.

Umowa podpisana przez PKP Intercity z Newagiem obejmuje dostawę łącznie 30 lokomotyw EU160 Griffin (20 to zamówienie podstawowe, a 10 opcja z której zamawiający już skorzystał). Pod koniec 2019 roku nowosądecki producent chwalił się nimi na konferencji prasowej, zorganizowanej w swojej fabryce. Od tego czasu żadna z lokomotyw, które już wówczas były gotowe, nie wyjechała liniowo na szlak.

O problemy te zapytaliśmy producenta. W stanowisku, przesłanym do Redakcji. Producent napisał natomiast, że „Lokomotywy elektryczne Griffin produkcji NEWAG, zamówione przez PKP Intercity zostały wyprodukowane. Aktualnie odbywają się odbiory techniczne pojazdów. Oczekujemy także na otrzymanie wymaganych certyfikatów i zezwoleń. Dostawa lokomotyw rozpocznie się jeszcze w tym kwartale, a cały kontrakt zostanie zrealizowany w terminie przewidzianym w umowie.”

Oczywiście na tym etapie trudno producentowi zarzucać, że nie zrealizuje całego kontraktu w terminie. Warto jednak przypomnieć, że co najmniej dwie lokomotywy miały zostać przekazane PKP Intercity do końca 2019 roku, mówił o tym chociażby Zbigniew Konieczek, Prezes Newagu na targach Trako. Optymistyczne wersje zakładały nawet, że będzie ich więcej. Tak się nie stało.
Jeszcze w grudniu 2019 roku Newag zapewniał, że odbiory Griffinów są na ostatniej prostej. W połowie lutego producent, nadal jest na tej prostej, która zdążyła w międzyczasie nieco się wydłużyć.
Zbigniew Konieczek, szef Newagu, wspominał, także w grudniu 2019 roku, że do zakończenia procesu certyfikacji lokomotyw brakuje jednego dokumentu.

Na tę chwilę trudno zatem wyrokować, kiedy Griffiny zostaną wprowadzone do ruchu. Jak się wydaje problem z lokomotywami jest. Trudno bowiem przypuszczać, żeby wyprodukowane lokomotywy nie zostały przekazane przewoźnikowi, jeśli byłoby to możliwe. Tym bardziej, że Newag znany jest z tego, że przekazuje pojazdy przed terminem, co często jest akcentowane w przekazie PR-owskim. Tym razem miało być podobnie.

Na zakończenie warto podkreślić, że lepiej jest przekazać przewoźnikowi pojazd zgodny ze specyfikacją i w pełni bezpieczny, niż robić to na szybko, ale byle jak. Wierzymy, że lokomotywy wyprodukowane przez Newag w pełni spełnią oczekiwania PKP Intercity i już niebawem poprowadzą pociągi przewoźnika z prędkością 160 km/h!
Nowe elektrowozy mają być wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce, m.in. na trasach: Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/(Gorzów Wielkopolski) oraz Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra. Ich zakup jest elementem realizowanego obecnie przez PKP Intercity największego programu inwestycyjnego w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”.

 

Nowe elektrowozy mają być wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce, m.in. na trasach: Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/(Gorzów Wielkopolski) oraz Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra. Ich zakup jest elementem realizowanego obecnie przez PKP Intercity największego programu inwestycyjnego w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”.