Działania Przewozy pasażerskie Publicystyka Tabor Wiadomości

PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji

PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji Fot. NaKolei.pl

Coraz lepszy tabor, stale rosnąca liczba pasażerów oraz ponad 400 miast i miejscowości w ofercie – to najważniejsze z efektów konsekwentnie realizowanego programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”.

Ostatnie lata doskonale pokazują rosnącą liczbę pasażerów przewoźnika – od 30,7 mln w 2013 roku do 46,1 mln w 2018 roku. Taki wynik jest efektem coraz lepszej oferty, która dobrze wpisuje się w potrzeby podróżnych. Nowy i zmodernizowany tabor zapewnia im nie tylko komfortowe warunki i wysoki standard obsługi, ale również coraz bardziej punktualne pociągi. Pasażerowie wracają do PKP Intercity, przewoźnik jest ich pierwszym wyborem w przypadku nie tylko dłuższych podróży krajowych, ale również międzynarodowych.

 

Pasażerowie zadowoleni z komfortu w pociągach PKP Intercity

Przeprowadzone przez spółkę w maju 2019 roku badania pokazują, że pasażerowie są usatysfakcjonowani oferowanymi im warunkami. Aż 70% z nich jest zadowolonych z podróży pociągami PKP Intercity, co stanowi wynik o 7% lepszy niż w kwietniu 2015 roku i aż o 28% lepszy niż dwa lata wcześniej. 75% pasażerów uznaje natomiast podróż z PKP Intercity za komfortową, a pod pojęciem „komfortu” kryją się m.in. gwarancja miejsca siedzącego, komfort foteli, czy dostępność gniazdka elektrycznego, czyli rozwiązań, których nie zabraknie również w nowych i zmodernizowanych wagonach i elektrycznych zespołach trakcyjnych. Warto przypomnieć, że przewoźnik prowadzi aktualnie olbrzymie inwestycje taborowe, obejmujące właśnie zakup nowych i kompleksowe remonty posiadanych lokomotyw, wagonów i ezt-ów.

Stale rośnie liczba podróżnych

Inwestycje te w oczywisty sposób wpływają na wzrost liczby pasażerów, którzy decydują się na podróż pociągami PKP Intercity. W 2018 roku z usług przewoźnika skorzystało ponad 46,1 mln pasażerów, co stanowi niemal 8% wzrostu w stosunku do 2017 roku. Wówczas pociągi PKP Intercity wybrało 42,8 mln osób. W 2017 roku pasażerów PKP Intercity było aż o 4,3 mln więcej niż w 2016 roku, kiedy to przewoźnik miał ich 38,5 mln. W porównaniu do 2015 roku przewozy pasażerów były w 2018 roku roku wyższe prawie o 50% przy 34% wzroście pracy eksploatacyjnej.

Wszystko wskazuje na to, że rok 2019 zamknie się kolejnym wzrostem liczby podróżnych. W pierwszym jego półroczu z usług PKP Intercity skorzystało bowiem 22,8 mln pasażerów, czyli o ponad 1,3 mln więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, przez co było to najlepsze pierwsze półrocze przewoźnika od 10 lat! W drugim półroczu 2019 roku PKP Intercity również spodziewa się utrzymania tendencji wzrostowej, a te optymistyczne prognozy potwierdza wynik zanotowany w sezonie letnim. Od początku czerwca do końca sierpnia 2019 roku z usług przewoźnika skorzystało aż 14,2 mln podróżnych, co jest wynikiem o ponad 670 tys. osób lepszym niż w czasie ubiegłorocznego sezonu letniego. Co więcej rekordową liczbę przewiezionych pasażerów zwiastuje także podsumowanie pierwszych trzech kwartałów roku bieżącego. Od początku stycznia do końca września pociągami PKP Intercity podróżowało ponad 36,7 mln osób, co stanowi wzrost o 5,5% w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym.

Coraz więcej stacji w ofercie PKP Intercity

Wraz ze zwiększającą się liczbą podróżnych rośnie również liczba stacji, na których zatrzymują się pociągi PKP Intercity. W aktualnie obowiązującym rozkładzie jazdy to 405 miast i miejscowości oraz 453 obsługiwanych postojów handlowych. Jeszcze w 2014 roku było ich odpowiednio 297 i 332, a w każdym kolejnym rozkładzie liczby te systematycznie rosły osiągając: w 2015 roku 334 i 369, w 2016 roku 359 i 399, w 2017 roku 362 i 403 oraz w 2018 roku 382 i 425.

Połączenie Kraków – Warszawa najpopularniejsze

Spośród wszystkich połączeń PKP Intercity pasażerowie najczęściej korzystają z połączenia Warszawa – Kraków. W obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy do ich dyspozycji pozostaje 28 par pociągów różnych kategorii. To zarówno komfortowe połączenia EIP oraz EIC jak i funkcjonalne pociągi IC i TLK. Inne popularne kierunki to m.in. Warszawa – Trójmiasto, Warszawa – Poznań czy Warszawa – Wrocław. Z roku na rok rośnie także liczba pasażerów na trasie m.in. z Krakowa do Wrocławia.

W obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy edycji 2019/2020 – po długiej przerwie – do siatki połączeń dołączyły takie miasta jak m.in. Żary, Żagań, gdzie dojeżdża pociąg TLK Konopnicka relacji Zielona Góra – Warszawa, który przewiezie pasażerów do wskazanych miejscowości w czasie około 7 godzin i 15 minut. W składzie kursuje grupa wagonów, która od Wrocławia do Zielonej Góry pojedzie przez Legnicę, Małomice, Żagań, Żary i Nowogród Bobrzański. Tym samym Małomice, Żagań, Żary i Nowogród Bobrzański zyskały dostęp do usług PKP Intercity. Podstawowa grupa wagonów pociągu TLK Konopnicka nadal kursuje przez Wrocław, Głogów i Nową Sól.

Do Zielonej Góry dojeżdża również IC Wawel, zapewniając bezpośrednie połączenie do Poznania, Kalisza, Łodzi i Krakowa. Do Kostrzyna wydłużona została natomiast relacja pociągu TLK Bory Tucholskie z Gdyni.

Składy PKP Intercity wróciły na modernizowaną linię kolejową nr 7 Warszawa – Lublin, co wiąże się ze skróceniem czasu przejazdu – do 2 godzin i 30 minut oraz zwiększeniem (prawie dwukrotnie) liczby połączeń do/z Lublina. Pasażerowie z tego miasta mogą bezpośrednio dojechać pociągami PKP Intercity m.in. do: Wrocławia, Katowic, Poznania, Krakowa, Szczecina, Zielonej Góry, Bydgoszczy, Torunia, Łodzi, Rzeszowa czy Kielc.

Dużo łatwiejsze jest podróżowanie między ostatnim z tych miast a Lublinem. Od nowego rozkładu jazdy pasażerowie mają do dyspozycji cztery bezpośrednie połączenia, między innymi nowy pociąg IC Bolko relacji Lublin – Szczecin przez Kielce, Wrocław i Zieloną Górę.

PKP Intercity wprowadziły nowy postój na stacji Skarżysko Kościelne. Dzięki temu pociągi relacji Warszawa – Przemyśl, które do tej pory omijały Skarżysko-Kamienną będą obsługiwać miasto.

Istotnie zwiększyła się w rozkładzie jazdy edycji 2019/2020 także liczba połączeń na modernizowanej trasie Kraków – Katowice. Obecnie jest ich 8, podczas gdy jeszcze do niedawna kursował tam zaledwie jeden skład.

Od 15 grudnia 2019 roku pociągi PKP Intercity dojeżdżają na warszawskie lotnisko F. Chopina. Sześć par pociągów kursuje do/z Łodzi Fabrycznej. Łączna liczba połączeń między tymi miastami to 28, co oznacza zwiększenie oferty w porównaniu z poprzednim rozkładem jazdy o 5. Pociągi jadące na warszawskie lotnisko zatrzymują się w Koluszkach, Skierniewicach i Żyrardowie, a także w Warszawie na nowych w ofercie przewoźnika przystankach Rakowiec i Służewiec. W ten sposób PKP Intercity odpowiadają z jednej strony na potrzeby pasażerów linii lotniczych z drugiej zaś zapewniają dowozy i odwozy z zagłębia biurowego znajdującego się w pobliżu Służewca. Pociągi PKP Intercity od 15 grudnia 2019 roku zatrzymują się również m.in. w Wołominie i Grodzisku Mazowieckim, co także stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie zgłaszane przez pasażerów.

Przez Łódź Widzew kursuje obecnie pociąg TLK Karpaty, zapewniający bezpośrednie połączenie do Przemyśla, Zakopanego i Trójmiasta.

Także 28 par pociągów (w tym sezonowe) będą mieli do dyspozycji pasażerowie na trasie z Warszawy do Trójmiasta. Nowością obecnie obowiązującego rozkładu jazdy są: EIC Banach relacji Przemyśl – Kraków – Warszawa – Gdynia, kursujący w soboty w stronę Pomorza, a w niedzielę w odwrotnej relacji oraz TLK Słowiniec, który ze stolicy wyjeżdża przed 9 rano, a w odwrotnym kierunku rusza przed 17. Z Trójmiasta można bezpośrednio dojechać także na Słowację – pociągiem TLK Rozewie, który kursuje z Gdyni do Żyliny. Zapewnia on również dobre skomunikowanie Wielkopolski, Śląska, Dolnego Śląska oraz województwa kujawsko-pomorskiego ze Słowacją oraz Trójmiastem.

Dogodne połączenie ze stolicą składem TLK Nogat uzyskał Elbląg. Czas przejazdu tego pociągu to niecałe 4 godziny. Całoroczne połączenie stolicy Polski z Kołobrzegiem zapewnia TLK Ustronie, którego trasa została zmieniona i obecnie kursuje z Przemyśla przez Warszawę.

Z Podkarpacia pasażerowie mogą obecnie dojechać nie tylko na Ukrainę, ale również do Czech i Austrii. Bezpośrednie podróże umożliwiają pociągi IC Porta Moravica, kursujący w relacji Przemyśl – Kraków – Katowice – Ostrawa – Wiedeń – Graz oraz TLK Galicja, jeżdżący na trasie Przemyśl – Kraków – Katowice – Ostrawa. Oba pociągi zapewniają też dobre skomunikowanie z Czechami i Austrią pasażerom z województwa śląskiego i Małopolski.

Suwałki ponownie zyskały bezpośrednie połączenie ze Szczecinem, które zapewnia TLK Podlasiak, prowadzący grupę wagonów do Ełku.

Do dyspozycji pasażerów pozostają trzy połączenia z Polski na Białoruś. Nowością rozkładu jazdy 2019/2020 są: IC Batory z Pragi i Budapesztu, który prowadzi grupę wagonów do Moskwy oraz IC Mickiewicz w relacji Warszawa – Brześć – Warszawa, skomunikowany z pociągiem do Mińska.

Sezonowe połączenia TLK Wydmy, TLK Wolin i TLK Pirat zapewnią natomiast w wakacje skomunikowanie Czech z Helem, Łebą, Kołobrzegiem i Świnoujściem.