Strona główna » Opinie » Publicystyka » Finansowanie kolei a rynek kapitałowy

Finansowanie kolei a rynek kapitałowy

Dla zapewnienia rozwoju każdemu przedsięwzięciu należy na początku znaleźć kapitał początkowy, a następnie posiadać środki na finansowanie bieżącej działalności. W myśl zasady, że przedsiębiorstwa nie bankrutują dlatego, że nie generują zysków ale dlatego, że nie mają pieniędzy (Cash flow).
Generalnie można wyróżnić dwa źródła finansowania: wewnętrzne i zewnętrzne. Źródła wewnętrzne generuje sam podmiot. Takim podstawowym źródłem wewnętrznym jest zysk i amortyzacja, czyli część pieniędzy odkładana na odnowienie środka trwałego. Zdrowa działalność operacyjna musi zawsze generować zysk, co świadczy o tym, że spółka jest stabilna i ryzyko jej funkcjonowania jest niewielkie. Taka sytuacja powoduje, że o wiele łatwiej pozyskać również finansowanie zewnętrzne i na wiele lepszych warunkach. Dlatego podstawą rozwoju każdej organizacji jest siła wewnętrzna, która może generować wartość dodatkową. Mając solidne wewnętrzne źródła można jeszcze więcej wykrzesać z organizacji wykorzystując źródła zewnętrzne. W sytuacji gdy organizacja rozpoczyna dynamiczny rozwój swojego produktu lub usługi zawsze zetknie się z koniecznością pozyskania nowych środków finansowych na dalszy rozwój, a przede wszystkim na konieczne inwestycje towarzyszące temu rozwojowi.

Bardzo ważnym źródłem finansowania, który daje nam gospodarka rynkowa jest rynek kapitałowy. Rynek kapitałowy w ujęciu szerokim obejmuje:

1.    Rynek pieniężny:
•    pozyskiwanie krótkoterminowego finansowania (kredyty bankowe), lokowanie przejściowych nadwyżek gotówki,
•    dostępne instrumenty: bony skarbowe, depozyty i lokaty, kredyty bankowe, weksle, bony oszczędnościowe i inne.

2.    Rynek walutowy:
•    transakcje bieżące oraz terminowe na walutach, transakcje na rynkach walutowych instrumentów pochodnych (m.in. zabezpieczanie ryzyka kursowego).

3.    Rynek papierów wartościowych:
•    źródło kapitałów własnych dla spółki,
•    źródło kapitałów obcych dla spółki poprzez emisję obligacji korporacyjnych.

Podstawowe funkcje giełdy to:
•    mobilizacja i alokacja kapitału,
•    stymulowanie efektywnego zarządzania,
•    miernik wartości przedsiębiorstw,
•    prywatyzacja,
•    reforma emerytalna,

Korzyści wejścia na giełdę dla spółki:

•    pozyskanie kapitału z emisji pierwotnej,
•    możliwość pozyskiwania dalszego kapitału z kolejnych emisji,
•    promocja i efekt marketingowy,
•    prestiż i wiarygodność spółki giełdowej,
•    uporządkowanie działalności przedsiębiorstwa,
•    możliwość budowy grupy finansowej (płatność akcjami nowej emisji za przejmowane podmioty),
•    korzyści dla Zarządu i pracowników (programy motywacyjne),
•    możliwość oferowania akcji na terenie całej UE na podstawie prospektu zatwierdzonego w Polsce.

Korzyści wejścia na giełdę dla właściciela:

•    płynność obrotu,
•    wzrost wartości majątku (premia za status spółki publicznej),
•    rynkowa bieżąca wycena akcji,
•    możliwość sprzedaży akcji w wybranym przez siebie momencie,
•    możliwość pozyskania inwestora strategicznego na korzystnych warunkach.

Spółki kolejowe są takimi samymi podmiotami na rynku jak inne spółki, które walczą o klienta na konkurencyjnym rynku. Pozyskanie środków na rozwój zazwyczaj podnosi konkurencyjność produktu oraz poprawia efektywność spółki. Rynek kapitałowy w rozwiniętych gospodarkach jest podstawowym miejscem szukania kapitału na rozwój. W Polsce również tak zaczyna się dziać i dlatego sektor kolejowy powinien dostrzegać jego zalety i w szerszy sposób korzystać z tych możliwości.{jcomments on}

Podobne artykuły